Den Liberia-registrerte oljetankeren, Tropical Brilliance, var lastet med 80.000 tonn olje da den gikk på en sandbanke 40 kilometer sør for Port Said tidlig søndag morgen.

Flere norske skip, deriblant kjemikalietankeren Atlantic Swan, ligger i området og venter på at Suez-kanalen skal bli åpnet igjen.

Atlantic Swan blir disponert av bergensrederiet Bryggen shipping og Trading AS.

Håpløs situasjon

— Situasjonen er håpløs. Vi synes ikke dette er noe kjekt, sier operasjonssjef Bjørn Landøy i Bryggen shipping og Trading til bt.no.

— Rederiene taper penger for hver dag som går, sier Landøy. De største tankbåtene har gjerne dagrater på 100.000 dollar - som nå går tapt.

Operatør Richard Skogheim i transittagenten Leth Suez opplyser at det ligger mellom 135-150 skip i området.

Skogheim sier at flere av skipene som venter på å få slippe igjennom Suez, er norske eller blir operert av norske selskaper.

Tømmes for olje

Det har ikke lykkes slepebåter å trekke tankbåten av grunn. Havaristen står på tvers av kanalen, og myndighetene vil nå forsøke å tømme den for olje for å få den løs.

Det er spekulert i at Suez-kanalen vil være stengt i nærmere en uke, men Egyptiske havnemyndigheter avviser dette, og håper kanalen vil bli åpnet igjen i løpet av det neste døgnet.

Suez kanalen ble åpent i 1869, og er en av Egypts viktigste inntektskilder. Kanalen, som er hovedfartsåren for skipstrafikken mellom Middelhavet og Rødehavet, har ikke vært stengt siden 1975.