Grunntanken i undervisningsmaterialet som brukes, er at det ligger bevisst konstruksjonsarbeid, såkalt intelligent design, bak universet. En lærer ved en av de berørte skolene sier hensikten er å gi et alternativ til Darwins utviklingslære, het det på London-avisens nettsider mandag.

— Selv om det har en negativ innfallsvinkel til darwinismen, er det ikke nødvendigvis uvitenskapelig. Jeg mener det er helt på sin plass å rette kritisk søkelys mot darwinismen, mener kjemilærer Nick Cowan ved Bluecoat-skolen i Liverpool nordvest i England.

Britiske myndigheter har på sin side slått fast at ”verken såkalt intelligent konstruksjon eller kreasjonisme er anerkjente vitenskapelige teorier. Lederen for Underhusets vitenskaps- og teknologikomité Phil Willis er forskrekket over at det undervises i kreasjonisme.

Willis, som representerer sentrumspartiet Liberaldemokratene, sier seg sterkt forundret over at lærere med ansvar for naturfag driver med slikt. Biologen Lewis Wolpert ved universitetet i London stempler kreasjonismen som «ren religion og ikke vitenskap».

SKAPELSEN: Det er naturlig nok noe dårlig med bilder fra hvordan skapelsen egentlig skjedde. Her et julekort med motiv fra skapelsen.