Det er Aftenposten.no som overbringer den triste nyheten om oljeflaket på vei mot Jomfruland til marinbiolog Per Erik Schultze i Naturvernforbundet lørdag morgen.

— Uff, uff, uff. Det er akkurat som forventet. Vinden stilnet i natt, og strømmen i Grenlandsfjorden tar oljen med nedover kysten mot de utsatte områdene langs kysten, sier Schultze til Aftenposten.no.

Oljen kommer da innover mot de sårbare landområdene, og det er ifølge Schultze dette som er den store faren i dagene som kommer.

På utkikk langs kysten

Selv er han straks på vei ut døren og i retning Jomfruland for å se seg rundt da Aftenposten.no snakker med ham i 9-tiden lørdag morgen. Langs kysten er frivillige fra Naturvernforbundet og folk med hytter og hus i området på utkikk etter oljesøl, og klare til å melde fra.

— Kystverket tar nettopp disse tingene, store oljeflak, men små oljeklumper som kommer mot land er det ingen som bryr seg om, men dette er også farlig, og det er blant annet det vi nå er på utkikk etter, sier han.

Naturvernforbundet har et stort frivilligapparat, men venter foreløpig på å bli innkalt fra Direktoratet for naturforvaltning.

— Det er direktoratet som har ansvar for vern av fuglelivet, men vi har ikke blitt innkalt ennå. Det virker som om apparatet ikke har kommet helt i gang ennå, sier Schultze.

Foreløpig er viltnemndene i området på plass for å skyte tilsølt fugl. Det er ikke satt i gang noen større aksjon for å spyle tilsølte fugler ennå, ifølge Schultze.

Han er også bekymret for værutsiktene i området. Etter at vinden løyet i natt, er det meldt at det skal blåse fra sørvest lørdag, en såkalt pålandsvind, mens vinden søndag trolig kommer til å snu og komme fra øst. Det gjør sørlandskysten svært utsatt.

Sugebiler langs land

  • Lørdag morgen gjennomførte vi en ny overvåking med fly over Langesund, og det vi så da, var et større flak med olje sør for havaristen, på utsiden av Jomfruland, forteller losoldermann Geir Eikeland i Kystverket til Aftenposten.no.

Han forteller at oljevernaksjonen lørdag vil jobbe med å aksjonere mot flaket, og hindre at det når sårbare landområder.

— På nåværende tidspunkt er det vanskelig for meg å anslå hvor stort flaket er, men det er såpass stort at vi ser oss nødt til å aksjonere, sier Eikeland.

— Det har imidlertid ennå ikke vært noe påslag av olje på land i dette området. Oljen ser ut til å være samlet i ett flak, og vi vil i dag sette inn ressurser slik at vi får samlet opp denne før den når land, sier Hans Petter Mortensholm i Kystverkets beredskapsavdeling. Det nye oljeflaket er en del av det tidligere oljeutslippet, og er ikke et resultat av nye utslipp fra havaristen, ifølge Kystverket.

— Innringingen med lenser rundt havaristen ser ut til å fungere godt og overvåkningsflyet kunne ikke registrere at det er mer olje som har sluppet ut på sjøen - utenfor lensene, sier Mortensholm.

Eikeland forteller at Kystverket har gjort et anslag over hvor mye av oljen om bord i det Panama-eide Full City-fartøyet man frykter at kan lekke ut i sjøen. Anslaget dreier seg om et sted mellom 50 og 200 kubikkmeter olje.

I natt har såkalte sugebiler fra det interkommunale utvalget mot akutt forurensing (IUA) i Vestfold og Telemark har hele natten vært i aksjon.

— Sugebilene som står langs land har arbeidet non-stop i natt, og de har nå bekreftet at 37 kubikkmeter ren olje er pumpet opp, der vannet er filtrert ut, sier Eikeland.

Lenser lagt ut for sent

Schultze reagerer på at lensene som nå ligger rundt det havarerte skipet for å hindre oljelekkasjer i å spre seg, ikke ble lagt ut tidligere.

— På Vestlandet, der man har høy beredskap på grunn av oljeproduksjonen, kan de rykke ut i løpet av en time. Her i Telemark har det tatt altfor lang tid, sier Schultze.

Kystverket har ansvar for oljeryddingen, og fungerende beredskapsdirektør sier utlegging av lenser startet så snart det var praktisk mulig.

— Lenseutstyr måttes hentes fra Kristiansand og Horten. Men det var været - ikke kjøretiden - som var avgjørende her, sier Rune Bergstrøm i Kystverket.