FRANK M. ROSSAVIK

La Coruña

I går kveld var det ikke registrert nye utslipp fra den havarerte tankeren «Prestige», som ligger på havets bunn drøyt 200 kilometer fra kysten av Galicia i nord-Spania.

Dermed slutter flere eksperter seg til optimistene: Trykket og temperaturen på 3,6 kilometers dyp kan ha omdannet de rundt 60.000 tonnene svovelholdig fyringsolje som fortsatt er i vraket til en slags gelé. Den kan bli liggende i dypet i flere tiår, og i beste fall aldri skape nevneverdig skade i det marine miljø.

— Vi vet foreløpig ingenting sikkert om dette, de nærmeste 48 timene kan være avgjørende. Men selv om dette er en mulighet, er det ingen god løsning bare å la oljen ligge der. Det har tidligere vist seg at olje har lekket ut fra vrak så mye som 20 og 30 år etter forliset, sier Sebastian Losada til Bergens Tidende.

- Inkompetanse i alle ledd

Losada er leder for «sjøkampanjen» til Greenpeace i Spania, og har de siste dagene fulgt arbeidet langs Galicias kyst på nært hold.

Losada håper at denne ulykken vil være en avgjørende lærepenge for myndighetene i Spania, som ikke akkurat har vært kjent som et miljøpolitisk foregangsland.

— Det er ikke første gang Spania rammes av en stor forurensningsulykke. Men viljen til å lære av historien er liten. Tross vår sårbarhet har regjeringen aldri vært noen pådriver for strengere regler for transport av farlige stoffer. Hver gang opprydningsarbeid må settes i gang, viser det seg at manglende kapasitet og inkompetanse rår i alle ledd, sier Losada.

— Vi får håpe de endelig forstår alvoret inne i Madrid nå, konkluderer Greenpeace-toppen.

6000 tonn olje i drift

Selv om faren for den helt store ulykken nå kanskje minker, har spanjolene atskillig å henge fingrene i. I tillegg til oljen som allerede har skadd 80 kilometer av Galicias sårbare kyst, er et flak på rundt 6000 tonn fortsatt i drift ute i havet. Omskiftelige værforhold er med på å skape usikkerhet om hvor hardt dette flaket vil skade kysten.

I går skapte sterk vind og høye bølger store vansker for arbeidet med å begrense ulykken. Fiskere som ville prøve å beskytte kysten ved å danne en kjede med båtene sine, måtte snu med uforrettet sak,

Selv om resten av «Prestige»-ulykken skulle utvikle seg på gunstigst mulige måte, kan ingen i dag si hvor lenge det vil gå før mennesker og dyr kan leve som normalt i området. Over 100.000 mennesker lever av å hente opp fisk og skalldyr fra Galicias kyst.

De økonomiske og politiske oppgjørene er i full gang. Spanske myndigheter bestemte seg i går for å saksøke det forliste skipets eiere, operatører og forsikringsselskap.

Flytende lager

Fra Latvia, der skipet startet turen mot Singapore, kom det inn meldinger om at «Prestige» der den siste tiden er blitt brukt som et flytende lager. Til storavisen El Mundo sier visedirektøren for Ventspils havn at han ikke kunne forstå at skipet i det hele tatt ble satt i trafikk.

Frankrikes president Jacques Chirac tok i går til orde for en raskere utfasing av gamle tankskip med enkeltbunnede skrog. Ifølge nyhetsbyrået Reuters er 1009 av dagens 1800 tankskip fortsatt av denne usikre typen. Etter vedtatte handlingsplaner i EU skal de av skipene som er eldre enn 25 år tas ut av trafikk i 2005, mens resten får nådetid frem til 2015. Utspillet ble senere på dagen støttet av den ansvarlige EU-kommissær Loyola de Palacio, som også vil ha fart på andre sjøsikkerhetstiltak.