Folk som ikke har fått hentet bilen på Flesland på grunn av askekaoset, frykter kanskje at parkeringstaksameteret bare løper og løper. Flere parkeringsselskap dropper nå å ta betalt for den ekstra tiden.

— Det blir en god avslutning på en ellers stresset reise, sier Øyvind Olsen, sjåfør og nestleder i Flesland Parkering.

Får refundert pengene

Avinor har også bestemt seg for å dekke parkeringskostnadene for passasjerer som er blitt stående «askefast». Bilene skal heller ikke borttaues om parkeringstiden er utløpt, skriver selskapet på sine nettsider.

— De som har stått parkert her, må betale og gjøre opp for parkeringen på vanlig måte. Men om de er forsinket på grunn av asken, vil de få refundert pengene for denne delen av parkeringen, sier Alf Sognefest, terminalsjef på Flesland.

Han forteller at mange har fått familie eller venner til å hente bilene, og regner dette som et minimalt problem.

Også Smartpark Flesland dropper betaling for den ekstra tiden.

— Det er en grei måte å hjelpe dem som er utsatt for askeproblemene. Mange har fått andre til hente bilene for seg allerede, men i de tilfellene der de henter bilene først nå, tar vi ikke ekstra betalt, sier daglig leder Tor Inge Måkestad.

Mange frykter at regningen blir høy

Øyvind Olsen, Flesland Parkering

Gjør opp på stedet

Ved Flesland Parkering gjør de opp regningen på stedet, når bilen hentes.

— Vi gir øyeblikkelig refusjon. De må bare betale for den tiden de skulle stått, sier nestleder Øyvind Olsen.

Siden lørdag har det strømmet på med kunder som skal hente bilene. De siste dagene har også charterturistene kommet, og da har bilene gjerne stått fem-seks dager over tiden.

— Mange frykter at regningen blir høy. De forteller at de ikke har opplevd så mye service underveis på turen, og at de har tatt de fleste regningene selv. Derfor blir det en oppmuntring at de møter service og imøtekommenhet, sier Olsen.

Det har ikke lyktes bt.no å få en kommentar fra Q-Park, som driver Bergen Carpark Flesland.