I dag skjedde det igjen, togene på Bergensbanen ble kraftig forsinket og flere hundre passasjerer måtte vente. Et søk i bt.nos arkiv viser at dette ikke er noen sjeldenhet.

Og mens passasjerer på Bergensbanen venter på lyntog, eller Ringeriksbanen (byggestart tidligst i 2020) eller andre oppgraderinger som kan korte ned reisetiden, som i dag er like lang som på 70-tallet, åpnet Kina denne uken verdens raskeste toglinje.

Det tok dem fire år å bygge den.

7,5 timer raskere

Supertoget forbinder storbyene Guangzhou og Wuhan.

Reisen på 100 mil kan nå gjøres unna på tre timer – 7,5 timer kjappere enn før, ifølge det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

Toget har en topphastighet på nær 400 km/t og går med en snittfart på om lag 350 km/t. Det gjør det til det raskeste toget i verden, ifølge kineserne selv.

Billigere fly

Anleggsarbeidet startet i 2005, og er en del av Kinas ambisiøse jernbaneprogram. Planen er å utvide jernbanenettet fra dagens 8.600 mil til 12.000 mil. Med det vil Kina få verdens største jernbanenett utenfor USA, ifølge Daily Mail.

Flyselskaper som opererer mellom de to byene har allerede kuttet billettprisene for å møte konkurransen.

— Lyntog har tre fordeler: Det er mer bekvemt, mer punktlig og har vist seg å være tryggere enn fly, sier Si Xianmin, styreleder i China Southern Airlines, det største flyselskapet i landet.

Tredobling

Men det koster å kjøre fort. Billettprisen er mer enn tre ganger så høy som det vanlige toget. Flere eksisterende linjer vil nå bli nedlagt, noe som har vakt reaksjoner.

— Vi blir plutselig tvunget til å kjøpe dyre billetter, sier Zhang Qian til avisen China Daily.

— Jeg er student og har ikke råd.

REUTERS