Opplysningen kommer mens letingen etter det savnede Malaysia Airlines-flyet MH370 pågår. Det var det australske fartøyet «Ocean Shield» som plukket opp signalene. Det første varte i henholdsvis to timer og tjue minutter, mens det andre varte i tretten minutter, ifølge tjenestemann.

«Ocean Shield» ble i sin tid bygget for bergensbaserte Dof Subsea, og bar da navnet «Skandi Bergen».

Signalene skal stemme overens med dem som sendes ut fra transponderne i de såkalte cockpit voice recorder (CVR) og flight data recorder (FDR). CVR tar opp pilotenes stemmer og lyder fra motoren, mens FDR måler flyets høyde, fart og retning. Sjef for søket, Angus Houston, beskrev funnet som den mest lovende ledetråden så langt i letingen etter flyet.

Mandagens søk skal foregå over et område på 234.000 kvadratkilometer. Hvis signalene kan spores ytterligere, vurderes det å bruke ubåt for å granske havbunnen. Det aktuelle søkeområdet skal være 4.500 meter dypt.

— Vi har nesten sprengt kapasiteten vår og har begrensede muligheter hvis flyet havnet i dypet. Da vil det videre arbeidet ta tid, sier Houston.

Ni militærfly, tre sivile fly og fjorten skip hjelper til med mandagens leting. «Ocean Shield» befinner seg i området der et funn er mest sannsynlig, og har med seg et sporingssystem for svarte bokser, melder The Guardian.