• Det savnede Malaysia Airlines-flyet endret kursen 12 minutter før andrepiloten Fariq Abdul Hamid hadde siste kontakt med luftfartskontrollen.

Det hevder Scott Brenner, tidligere talsmann for Federal Aviation Administration (FAA). Brenner kom med uttalelsen i programmet «The Kelly File» på Fox News Channel natt til onsdag norsk tid.

I den siste radiokontakten med Air Malaysia-flyet sa pilot Fariq Abdul Hamid: «Alt ok, god natt.» I intervjuet hevder Brenner at flyet skiftet kurs 12 minutter før god natt-meldingen fra cockpiten.

— En av pilotene hadde helt klart til hensikt å ta flyet i en annen retning. Det er 100 prosent klart at i hvert fall en av pilotene ville ta flyet og gjøre noe galt, sa Brenner.

Brenner tror det er sannsynlig at både Hamid og pilotkollega Zaharie Ahmad Shah var involvert i avgjørelsen om endre flyets kurs.

Hevder pilot slettet data

Malaysiske myndigheter forsøker å gjenskape dataene som kapteinen på det savnene malaysiske passasjerflyet har slettet fra sin private flysimulator.

Det opplyser transportminister Hishamuddin Hussein onsdag.

Da etterforskere gjennomsøkte boligen til flykapteinen, fant de blant annet en flysimulator.

Undersøkelser avdekket at kapteinen slettet informasjon fra simulatoren, og dataeksperter forsøker nå å gjenskape dataene for å finne ut om de kan bidra med svar på hva som kan ha skjedd med passasjerflyet.

- Så fly i lav høyde

Flere landsbyboere på en avsidesliggende øy i Maldivene forteller at de så et fly i lav høyde samme dag som det savnede malaysiske flyet forsvant.

Innbyggerne havder at det var en jumbojet de så, ifølge nettavisen Haveeruonline. Men i likhet med det savnede flyet av typen Boeing 777 skal det ha vært hvitt og rødt.

— Jeg har aldri sett et jetfly så lavt over øyen vår før. Vi har sett sjøfly, men jeg er sikker på at dette ikke var et av dem, sier et av øyenvitnene.

Haveeruonline opplyser at avisen har intervjuet åtte landsbyboere som alle forteller det samme. Flyet skal ha passert øyen klokken 06.15 på morgenen 8. mars.

Den malaysiske transportministeren Transportminister Hishammuddin Hussein fester ingen lit til observasjonene. Det kom frem på onsdagens pressekonferanse om flyforsvinningen i Kuala Lumpur. Han hevdet meldingen er «usann».

Lastet inn rullebaner

En rekke teorier og mulige ledetråder har så langt ikke vist seg å stemme.

Etterforskere skal ha funnet fem rullebaner lastet inn inn på pilotens private flysimulator. Den 53 år gamle kapteinen på Malaysia Airlines-flyet, Zaharie Ahmad Shah, hadde blant annet plottet inn Male international airport på Maldivene i sin avanserte, private simulator, skriver themalayonline.com.

Alle de fem rullebanene Malaysia-flyets kaptein hadde lastet inn, har en lengde på minst tusen meter.

I tillegg til flyplassen på Maldivene, hadde kapteinen også lastet inn den amerikanskeide flyplassen Diego Garcia og tre andre rullebaner som tilhører India og Sri Lanka.

På onsdagens pressekonferanse kom det imidlertid frem at en del av informasjonen på kapteinens private flysimulator var blitt slettet. Det var transportminister Hishammuddin Hussein som kom med opplysningene.

Ifølge transportministeren skal etterforskerne nå ved hjelp av eksperter forsøke å hente frem igjen informasjonen fra simulatoren, skriver Washington Times.

Enormt leteområde

Letingen etter flyet pågår i et enormt område som strekker seg fra et havområde utenfor Australia til Kasakhstan. Men Maldivene ligger vest for leteområdet, og landet er så ikke blitt bedt om å delta i søket.

Kina har nå sendt ni skip form å lete etter flyet i den sørøstlige delen av Bengalbuken og på vestsiden av Indonesia, melder BBC.

NÅL I HØYSTAKK: Hele søkeområdet er på størrelse med Australia.
SCANPIX

Letemannskaper fra hele 26 land deltar nå i søket etter etter flight MH370 som forsvant 8. mars med 239 personer ombord.

Hele søkeområdet er på størrelse med Australia.

— Omdirigert

Etterforskerne som forsøker å spore opp det forsvunnede malaysiske passasjerflyet, tror flyet mest sannsynlig fløy mot de sørligste områdene av Indiahavet.

En kilde som står etterforskningen nær, opplyser dette til nyhetsbyrået Reuters.

— Arbeidshypotesen er at det fløy sørover, og helt til den sørligste delen av den luftkorridoren, sier kilden med referanse til leteområdet som strekker seg fra Indonesia til den sørlige delen av Indiahavet, vest for Australia.

En av etterforskernes hovedteorier er at en eller flere i besetningen - eller noen av passasjerene om bord - står bak forsvinningen, som har utviklet seg til å bli en av luftfartens hittil største mysterier.