HEIDI AMSINCK

Det skjer som ledd i Storbritannias første offisielle høring om hendelsen, som ble innledet i London i går. Dommeren Michael Burgess erklærte undersøkelsen for åpnet under et kort møte tirsdag. Deretter ble møtet hevet slik at Burgess' stab kan gå løs på den 6.000 sider lange franske rapporten og bestemme hvordan undersøkelsen skal skje. Det kan ta opp til 15 måneder før høringen gjenopptas.

Den 36-årige prinsessen og hennes venn Dodo Fayed (42) omkom sammen med sjåføren Henri Paul da bilen de kjørte traff en betongsøyle i tunnel i Paris 31. august 1997.

Det har allerede vært en høring i Frankrike, der konklusjonen var at ulykken skyldtes at Henri Paul var beruset og kjørte for fort.

Den britiske tabloidavisen Daily Mirror hevdet i går at Diana selv fryktet at prins Charles sto bak planer om å arrangere en bilulykke. Påstanden, som avvises helt av en kommentator i samme avis, er basert på et brev Diana skal ha gitt til sin tidligere butler Paul Burrell 10 måneder før hun døde. Burrell offentliggjorde brevet i en bok i fjor, men navngav ikke den gangen prins Charles.

Ingen andre britiske medier tok sjansen på en injuriesak ved å bringe navnet til prins Charles videre, og i selve gjengivelsen av brevet strøk også Daily Mirror ut navnet.

«Denne fasen i mitt liv er den farligste. (-) planlegger en «ulykke» i bilen min, med bremsefeil og alvorlige hodeskader», skrev Diana i brevet som ble trykket i Daily Mirror og som nyhetsbyrået Reuters gjengir utdrag fra. Juridiske eksperter rådet Reuters til ikke å nevne Charles' navn.

Dommer Michael Burgess sa i går at han var oppmerksom på spekulasjonen om at Diana og Dodi Fayeds dødsfall skyldtes noe annet enn et «trist, men relativt enkelt trafikkuhell». Han sa at han på basis av Sir John Stevens' etterforskning vil beslutte om ryktene skal undersøkes nærmere.

At høringen i Storbritannia kommer over seks år etter dødsulykken i Paris skyldes, ifølge Michael Burgess, at britene har måttet vente på den endelige avslutningen på den rettslige høringen i Frankrike.