De klamret seg til madrassene sine i de høye, nattsvarte bølgene de 619 overlevende etter fergekatastrofen i Det indiske hav den 10. september i år, skriver Aftenposten.no.

Svømmende mot sterk strøm, 25 kilometer utenfor kysten av Zanzibar, kunne de bare be til Allah om at ikke haiene skulle finne dem før redningen kom.

Den kom i form av et amerikansk hangarskip, som befant seg i rimelig nærhet på grunn av somaliske pirater.

Det var rett etter ferien som følger ramadan at fergebåten «Spice Islander» I gjorde seg klar for den relativt korte strekningen mellom øyene Unguja, Pemba og Zanzibar – alle tre populære ferieøyer utenfor kysten av Tanzania.

Ifølge båtens passasjerliste var bare 610 personer og 97 tonn last om bord i skipet den tragiske dagen. Men 619 passasjerer ble reddet og 203 lik ble funnet. Slik konkluderte man i først omgang med at drøyt 800 passasjerer hadde kjempet for livet da den store fergen kantret. Det var bare 100 redningsvester om bord.

Men påstandene og ryktene om at «Spice Islander» I var ekstremt overfylt fortsatte, og etter en måneds etterforskning informerte mandag Zanzibars andre visepresident, ambassadør Seif Ali Iddi, regjeringsmedlemmer om at skipet visstnok hadde 3586 passasjerer om bord.

— Fra og med 10. oktober er 2764 mennesker fortsatt savnet på Zanzibar, Pemba og Unguja, sa Iddi, ifølge ippmedia.com.

Men han la også til at myndighetene var skeptiske til det høye tallet, fordi det muligens kan dreie seg om flere savnetrapporter på en og samme person, skrevet med forskjellig navn.

Zanzibars myndigheter har så langt betalt 156 millioner shilling (555.000 norske kroner) i erstatning til de rammede familiene, i tillegg til 99,9 millioner shilling (355.000 norske kroner) til redningsoperasjoner etter tragedien.

Regjeringen har også mottatt 1 milliard shilling (3,55 millioner kroner) i bidrag til de etterlatte, en sum som er satt til side i Zanzibars Folkebank inntil videre.

Motorsvikt

Zanzibars president, Dr. Mohammed Shein har nedsatt en spesiell undersøkelseskommisjon for å finne årsaken til og omfanget av ulykken. Båten skal visstnok ha kantret fordi motoren streiket. Arbeidet skal være fullført innen 15. november.

Men myndighetene i Tanzania har allerede siktet eieren av rederiet, førstestyrmannen om bord og en ansatt ved havneterminalen i forbindelse med fergeulykken. Skipets kaptein er siktet in absentia, han er en av de savnede.

I tilfelle de høye ulykkestallene blir endelig bekreftet, er ulykken blant verdens aller største i fredstid. Havariet av M/V «Dona Paz» utenfor Filippinene i 1987, regnes som den største fergeulykken så langt, med mellom 1565 og 4375 omkomne.

tanzania.jpg