Sharon er ikke bare navnet på Israels omstridte statsminister. Sharon er også en eksotisk søt frukt, som BT fant i fruktdisken til Kiwi i Vaskerelven i går. Til 7,90 kroner stykket. Importert fra Israel.

Hos Kiwi var Sharon enestående israelsk. Men det har med kvalitet og sesong å gjøre og er ikke politisk begrunnet, forklarte salgskonsulent Nils Grimstad hos Bama, i ferd med å stable inn ferske varer etter påskehelgen.

— Feil å boikotte

Hos Rema 1000 fant BT israelske Jaffa-appelsiner. De kjøper Rema-1000 kunde Cecilie Lunde med beste samvittighet.

— Jeg liker godt Jaffa-appelsiner, jeg, sier hun og fyller en pose.

— Hva synes du om å boikotte israelske varer?

— Jeg forstår godt tanken om boikott, men jeg synes det blir feil å ramme arbeidsplasser og uskyldige sivile med en boikott, dersom det er regjeringens politikk vi er imot.

Aksjon i medvind

Andre ser det annerledes. Hos Aksjonen Boikott Israel har tallet på henvendelser eksplodert de siste dagene, forteller Erik Kruse, medlem i koordineringsgruppen for aksjonen.

Fra en beskjeden start for litt over ett år siden, opplever nå nettverksaksjonen Boikott Israel at kravet om en norsk israel-boikott har fått raskt og bredt gjennomslag.

Også forbrukerne har grepet idéen, forteller Erik Kruse.

— De siste dagene har vi fått 10-15 e-post daglig med tips om israelske varer og spørsmål etter klistremerker og brosjyrer, sier Kruse.

Offisiell norsk boikott?

— Vi har et langsiktig mål om å få til en offisiell norsk boikott. Aksjonistene som jobbet for Sør-Afrika-boikott måtte vente i 20 år før det skjedde. Påskens hendelser ser ut til å ha satt fart i norsk opinion. Men vi snakker likevel først og fremst om å få til en forbrukerboikott, sier Kruse.

Store dagligvarekjeder som Norgesgruppen følger debatten med interesse. Ifølge informasjonsansvarlig Per Roskifte er det likevel lite trolig at Norgesgruppen vil rydde butikkene for israelske varer uten at dette skjer i samråd med myndighetene.

— Hvis vi gjør noe, blir det i så fall i samråd med hele bransjen eller norske myndigheter, sier Roskifte.

Symbolsk

En boikott av israelske varer blir uansett mer symbolsk enn økonomisk viktig. Ifølge Statistisk sentralbyrå importerte Norge varer fra Israel for 116 millioner kroner i årets to første måneder. En økning på 20 prosent fra samme periode i fjor. Likevel utgjør varene fra Israel bare 0,3 prosent av den samlede norske importen.

Hovedtyngden er frukt og grønnsaker samt kontor og telekommunikasjonsutstyr.

KJØPER JAFFA: Cecilie Lunde kjøper gjerne Jaffa-appelsiner. - Jeg forstår tanken om boikott, men synes det blir feil å ramme arbeidsplasser og uskyldige sivile, sier hun.
FOTO: GIDSKE STARK