De nye dekkene skader resten av flyet mindre enn tidligere dersom de skulle eksplodere, hevder Michelin. Produsenten presenterte dekkene i Paris torsdag. Nye dekk er et av sikkerhetstiltakene som må iverksettes før flyet kommer på vingene igjen. Concorde-flyene har stått på bakken siden et havari kostet 113 mennesker livet i Paris juli 2000. Etterforskerne tror ulykken skjedde etter at en metalldel på rullebanen punkterte et av flyets dekk. Dekket sendte gummideler mot en bensintank som fikk hull og eksploderte.

De nye dekkene skal kunne operere i Concordes take-off hastighet på 400 kilometer i timen, selv hvis de har mistet 40 prosent av luften. Dekkene har blitt testet på en Air France Concorde og var fullt funksjonelle etter å ha kjørt over et knivblad på 30 centimeter, sier Michelin. Flyet skal ha takset, tatt av og landet etter kuttet.

Sikkerhetsekspertene har også forsterket flyets bensintanker med Kevlar. Materialet brukes blant annet til skuddsikre vester.

Både Air France og British Airways håper å gjenoppta Concorde-flyvningene til høsten. Dette avhenger imidlertid av at begge lands sivile luftfartsmyndigheter gir flyet sertifisering for luftdyktighet.(Origo)