Flyet er en Tupolev Tu-144, men blir kalt "Concordski" fordi det var sovjetmaktens svar på det britisk-franske Concorde-flyet. Maskinens toppfart er 2.673 kilometer i timen og den har 135 seter, noe som gjør den litt heftigere enn en Concorde. Det vestlige overlydsflyet har en del færre seter og går noen prosent saktere. Minstebudet for det sovjetiske uhyret er satt til 10 millioner dollar.

— For en slik pris vil man vanligvis ikke få noe mer enn et 12 år gammelt Boeing 737. Tu-144en er meget spesiell og et røverkjøp, sier den irske luftfartskonsulenten Paul Duffy til Reuters.

Tu-144 er 20 år gammel, men ble restaurert for testflyving i høy hastighet av Nasa for 4 år siden. Boeing har brukt flyet til tester for et nytt høyhastighetsfly.

— Flyet kan gå til en samler eller selskaper med spesielle markedsføringsinteresser, sier den texanske flyeksperten Randall Stevens, som samarbeider med Tupolev om et salg av flyet.

Tu-144 var for bråkete og ineffektiv for Aeroflot, og dødelige ulykker i 1972 og 1977 satt flyet på bakken. Ulykken i 1972 skjedde under et flyshow i Paris og er en av de mest spektakulære i moderne historie.

— Tupoleven er en skraphaug som man ikke vil bli sett i eller rundt, mener en luftsfartskonsulent i Colorado, Mike Boyd.

Flyet lå først på auksjonstjenesten Ebay, men ble fjernet grunnet et mulig amerikansk forbud mot import av store sovjetiske fly. Flyet ligger nå ute på http://www.tejavia.com.(Origo)