Etter at den britiske forsikringsgiganten Willis Group Holding tok over den 36 år gamle bygningen, som lenge var verdens høyeste, bestemte de seg også for å døpe om tårnet til Willis Tower. Torsdag var det duket for offisielt navnebytte.

Men en folkeaksjon på nettet har nå samlet over 35.000 underskrifter mot navnebyttet og ber de nye eierne inn-stendig om å respektere historien og folket i Chicago ved å beholde Sears-navnet.

Vil ta tid

– Selv om vi støtter at de flytter inn i Sears Tower, tror vi ikke at å døpe om bygningen vil hjelpe dem i å promotere sin virksomhet, heter det på hjemmesiden itsthesearstower.com.

PR-rådgiveren Aaron Perlut påpeker overfor Reuters at Sears Tower ikke bare er et lokalt landemerke, men et verdenskjent sådan, og et populærkulturelt ikon.

– Å få folks godkjennelse for å endre navnet på Sears Tower vil være svært utfordrende. Selv med en lang markedsføringskampanje kan vi snakke om en periode på 20-30 år, sier Perlut.

Big Willie

Skyskraperen har beholdt sitt navn siden det sto ferdig selv om hovedkvarteret til butikkjeden Sears flyttet ut i 1991.

Sjefen for Willis, Joe Plumeri, erkjenner at det vil ta tid å vinne forståelse for navneendringen, men tror selskapet likevel vil vinne på å få sitt navn knyttet til turistmagneten, som fortsatt er den høyeste skyskraperen på den vestlige halvkule.

At navneendringen nå har ført til at den 442 meter høye bygningen har fått det noe nedsettende klengenavnet «Big Willie», bekymrer ikke Plumeri, hvis selskap betaler rundt 24 millioner dollar i året for kontorer i skyskraperen.

– Når man har sjansen til å få sitt navn knyttet til en bygning av dette kaliberet, sier det virkelig noe om selskapet ditt, sier Plumeri.