FLEMMING ROSE

En av de mange vittighetene blant gislene under terrordramaet på Dubrovka-teatret i Moskva i fjor høst lød: dere må endelig gjemme billetten så dere kan se forestillingen ferdig når det hele er over.

En av de første som har gjort alvor av denne vitsen, som den gang ble brukt for å oppmuntre hverandre i en tilsynelatende håpløs og tragisk situasjon, er Aljona Strelkova. Hun møtte nylig opp i teatret for å få byttet sin krøllete billett fra den 23. oktober i fjor til en billett til forestillingen som hadde en beveget premiere i går kveld.

Skålte i champagne

— Så lykkelig jeg er over å være i denne salen igjen, ikke som gissel, men som et fritt menneske, utbrøt Aljona Strelkova ved gjensynet med musikalen «Nord-Ost».

I pausen mellom første og andre akt skålte publikum i champagne, ønsket forestillingen hell og lykke etter den ufrivillige avbrytelsen og ga uttrykk for uforbeholden begeistring. Og etter teppefall var det flere minutters stående applaus.

Det var ikke bare en applaus til forestillingens kvaliteter, men i like stor grad til den viljestyrke og det engasjement som på rekordtid har brakt den populære musikalen tilbake, og fremstå som symbol på Russland i en til tider smertefull og vanskelig men i sannhet historisk omkalfatring av det store landet.

Den gjenoppståtte musicals betydning kom også til uttrykk i et sikkerhetsapparat, som hadde vært et EU-toppmøte verdig. Utenfor bygningen patruljerte pionersoldater med hunder. De fikk følge av et stort oppbud av militsstyrker, og ved inngangen ble alle undersøkt av metalldetektorer.

Psykologisk vanskelig

Folkene bak forestillingen har analysert terroraksjonen på kryss og tvers, og har fått råd fra teatre i Moskva som har et stort sikkerhetsapparat. Det betyr at det nå også er mulig å spore telefonterror.

Georgij Vasiljev, forestillingens producer, komponist og generaldirektør, var selv blant de mer enn 750 gislene, som ble holdt fanget av en gruppe tsjetsjenske terrorister, som krevde en stans i krigshandlingene i Tsjetsjenia og tilbaketrekning av russiske tropper fra den kaukasiske republikk, som har vært utsatt for to kriger i løpet av det siste eneste tiår.

— Psykologisk var det vanskelig. Flere av våre skuespillere var blant de omkomne, men så snart vi begynte å øve på forestillingen, vendte livet tilbake i salen, sa Georgij Vasiljev på en pressekonferanse før fredagens generalprøve som BT overvar.

— Etter hvert som vi har hatt prøver, har den ånd av frykt og fare som hang i bygningen, forsvunnet. Og i dag er det nesten ikke noe i teatersalen som minner oss om de fryktelige timene og dagene, tilføyde han.

De røde stolene borte

Med hjelp fra bystyret i Moskva har det lykkes å renovere det ramponerte teateret på tre måneder. De harde, knallrøde setene er skiftet ut med lyseblå stole i bløtt fløyel. Vasiljev forteller at han ikke kunne finne den stolen han selv hadde sittet i da sikkerhetsstyrker sendte en bedøvende gass inn i teatret. Så forandret er salen.

Sceneteppet er også nytt, den famøse orkestergraven som terroristene forvandlet til felles toalett er bygd om, så den er åpen og direkte forbundet med salen. Private sponsorer har betalt for nytt lydanlegg, kostymer, dekorasjoner og annet til en verdi av 23 millioner rubler (ca. 5,5 mill. kroner). Bidrag fra enkeltpersoner svinger mellom 9 og 1,5 millioner rubler. Arbeidsgivernes fagforening har gitt 10 mill. rubler (ca. 2,5 mill. kr.).

— Det har vært særlig vanskelig å gjenskape den tekniske siden av forestillingen, fordi det er en av de teknisk mest kompliserte og sofistikerte musicals som går i verden i dag, forklarer Aleksej Ivasjtsjenko, medforfatter til musikalen.

Kulehull i taket

Ifølge Georgij Vasiljev er det ikke alle tidligere gisler som har lyst til å komme tilbake og gjenoppleve sitt livs mareritt, men mange av dem som gjør det har et terapeutisk formål med gjensynet.

— De kommer for å lette den psykiske byrden, og ved å se stykket ferdig skjer det en form for avslutning. Det mener jeg er riktig. Jeg ble selv kvitt angsten og frykt etter forpremierene den 4. og 5. februar, fastslår Georgij Vasiljev.

Nære slektninger til noen av de 129 omkomne gislene har også planer om å se «Nord-Ost», fordi de ønsker å være i det lokalet der deres barn, ektefeller eller foreldre tilbrakte de siste timer av deres liv.

Det er ikke bare publikum og pårørende som har behov for psykologisk bearbeiding av et livstraume. Det gjelder også skuespillerne.

— Det sitter stadig noe tilbake i meg fra den kvelden, og det er enkelte umerkelige ting på scenen som minner meg om det. Det gjelder f.eks. et kulehull i taket, sier Andrej Bogdanov, som har den mannlige hovedrollen i stykket..

Begynnelsen på andre akt er endret i forhold til den skjebnesvangre kvelden. Bogdanov slipper å ta på seg fallskjermen han sto med i hendene da terroristene kom inn på scenen.