Rekonstruksjon — som er en slags konkursbeskyttelse - betyr at en bedrift får tid til å bygge om sin virksomhet og gå gjennom sin økonomi. En anledning til å rydde opp, rett og slett.

Rekonstruksjonen skal følge et bestemt mønster, som fastsettes av tingretten i Sverige. Nedskrivninger er ofte et sentralt element, dersom en viss prosentandel av kreditorene går med på det.

Selskapet får ni måneder på seg til å bli levedyktig, og de ansatte får lønn i perioden. En mekler vil i nimånedersperioden se hva som kan gjøres for å få nedskrevet gjeld hos kreditorene.

Mens en rekonstruksjon pågår er det ikke mulig for bedriften å begjære seg konkurs.

General Motors, som eier Saab, bekrefter i en melding i dag at det søkes om rekonstruksjon.

Les også: Saab og babb

SPILLER IKKE MONOPOL: Maud Olofsson.
Anders Wiklund / SCANPIX /

Hadde ikke noe valg Styret i Saab skal ifølge SVT ha følt at det ikke gjenstår andre valg etter at den amerikanske eieren General Motors (GM) onsdag klart ga uttrykk for at Saab må klare seg på egen hånd fra neste år.Samtidig har den svenske regjeringen gjort det klart at GM ikke vil få det kriselånet den amerikanske bilgiganten hevder må til for å berge Saab fra konkurs.

– Velgerne valgte meg fordi de ville ha førskolelærere, politi og sykepleiere, ikke for å kjøpe bilfabrikker som går med tap, sa nærings— og energiminister Maud Olofsson på en pressekonferanse onsdag der hun understreket at dette handler om virkelige penger.

– Vi spiller ikke monopol, påpekte ministeren.

Opposisjonen og bransjeorganisasjonen Bil Sweden beskylder på sin side regjeringen for å være gjerrig og handlingslammet.

KLASSIKER: Saab - slik vi kjenner den.
ERIK ABEL / SCANPIX