Mandag åpnet fabrikken dørene og satte i gang produksjonen, nå under den nye eieren NEVS, som står for National Electric Vehicle Sweden. Det kinesiskstøttede selskapet overtok konkursboet i fjor.

Selskapet har som hovedmål å produsere elektriske biler. Men den første bilen som trillet ut fra den gamle Saab-fabrikken mandag var en bensindrevet 9-3 sedan.

Denne modellen har imidlertid ikke bestått de nyeste europeiske kravene for kollisjonsbeskyttelse for fotgjengere under en ulykke. Det betyr at NEVS bare får selge et begrenset antall eksemplarer av bilen.

— Alle biler vi selger, kommer til å oppfylle de lovkrav som finnes på de respektive markedene. Men det er ulike nivåer, og lover endres. Innledningsvis kan vi selge tusen biler per modell i Europa. Vi har to modeller, så det blir 2000 biler, sier NEVS administrerende direktør Mattias Bergman.

I tillegg til den bensindrevne sedanmodellen som rullet ut fra samlebåndet mandag, skal fabrikken også produsere en kombimodell. Tanken er at modellene så smått skal oppgraderes til å møte de strenge kravene for sikkerhet for fotgjengere.

Den første helelektriske bilen skal etter planen produseres til våren, opplyser Bergman.

Om lag 600 mennesker har fått jobb på den nyåpnede fabrikken, og ytterligere 100 skal etter planen ansettes til neste år.