SAS halverte for noen år siden provisjonen som ledd i et sparetiltak.

Men reisebyråene svarte med å prioritere andre flyselskaper framfor SAS, og det har nå skadd SAS såpass mye at selskapet har gått inn i forhandlinger med de fremste reisebyråene.

SAS er i de siste ukene tvunget på defensiven fordi en rekke svenske storkunder, blant dem AstraZeneca, Volvo og Ericsson, har vendt selskapet ryggen.

Inntektene presses, og samarbeidspartneren Lufthansa har uttrykt sin misnøye med utviklingen på det skandinaviske markedet, fordi trafikken mellom skandinaviske punkter og Tyskland, som er et samarbeid mellom de to, har stagnert.

Lufthansa krever derfor at SAS ser på saken med provisjonene på nytt. Men dette er problematisk, fordi det ville bety dødstøtet for spareplanen som skulle redusere kostnadene med 3 milliarder kroner. Reisebyråene krever at provisjonen øker fra 4 til 7 prosent.

NTB-Ritzau