Konsernsjef Mats Jansson opplyste på Kastrup onsdag at SAS kommer til å innlede diskusjoner med Bombardier både om kostnadene de har hatt og inntektene som forsvant da to av konsernets fly havarerte og de øvrige 25 Q400-flyene måtte settes på bakken.

Bombardiers talsperson Bert Cruickshank vil onsdag ikke svare på spørsmål om hvordan den canadiske flyprodusenten stiller seg til kravet fra SAS.

– Det er et spørsmål mellom oss og SAS, sier Cruickshank.

– Vår første prioritet akkurat nå er å jobbe veldig tett med SAS for å få flyene i lufta igjen så snart som mulig, fremholder han og vil ikke kommentere hvem som har ansvaret for de to havariene.

– Havariutredningen pågår fortsatt. Vi sier ingenting om ansvarsspørsmålet før utredningen er klar, sier Cruickshank.

Elleve av SAS-konsernets Q400-fly er nå klare for operasjoner igjen torsdag – fem i Danmark, tre i Sverige og tre i Norge. Widerøes fjerde fly blir operativt kommende søndag.

Testflygingene med de resterende Dash 8 Q400-flyene forsetter, og de kommer suksessivt til å bli satt inn i trafikk igjen.

Det var etter to havarier, i Ålborg 9. september og i Vilnius 12. september, at alle Q400-flyene ble satt på bakken i påvente av sikker informasjon om hva som var feil. Det viste seg å være rustdannelse på en vital del i understellet. Denne delen erstattes nå med en ny del.

Henning Bagger (arkiv)