Denne gangen begynte flyet å brenne da understellet brøt sammen under landing. Elleve passasjerer ble brakt til sykehus, men ingen fikk alvorlige skader, melder nyhetsbyrået Ritzau.

I fjor var en maskin av samme type nær ved å styrte i Sverige på grunn av en feil i den ene motoren.

– Vi har ingen grunn til å tro at denne ulykken har noen sammenheng med andre hendelser, som den i Sverige, så vi trekker ingen paralleller, sier pressesjef Jens Langergaard i SAS Danmark til NTB.

Flere problemer

De mange problemene med flytypen fikk den svenske havarikommisjonen til å konkludere med at den har «lav teknisk regularitet». Kommisjonen skrev i sin rapport etter nestenulykken i Kalmar at SAS’ piloter har vært mentalt forberedt på problemer når de fløy Q400.

Men selskapet har altså ingen planer om sette noen av sine fly på bakken inntil feilen med det danske ulykkesflyet er funnet.

– Vi har vært i kontakt med den canadiske produsenten Bombardier og informert dem om at flyet trolig fikk problemer med understellet. Men de sier at vi trygt kan fly videre, sier Langergaard.

SAS har til sammen 33 fly av typen Q400. Ingen av dem brukes i Norge, opplyser SAS Norge til NTB.

– Nær katastrofe

Pressesjefen vil ikke spekulere på hvor alvorlig ulykken var, men henviser til Havarikommisjonen som skal granske det som skjedde.

Innsatsleder Peter Reinau fra Beredskapsstyrken i Aalborg er imidlertid svært lettet over at det ikke gikk verre.

– Vi var svært, svært nær en alvorlig katastrofe, sier Reinau til nettavisen politiken.dk.

Innsatsen til piloten og redningsmannskapene på bakken hindret trolig at menneskeliv gikk tapt. Flyet tippet over på siden da det ene landingshjulet brakk, og deler av den ene propellen ble trolig kastet inn i kabinen. Den ene motoren begynte å brenne, men flammene ble slukket i løpet av kort tid.

Noen av passasjerene kan ha fått nakkeslengskader, men de fleste kom fra den dramatiske hendelsen med sjokk— eller kuttskader. En del av skadene oppsto under evakueringen.

Passasjerene fikk tilbud om krisehjelp etter krasjlandingen.

Flammer

Det tomotors flyet hadde 69 passasjerer og fire besetningsmedlemmer om bord og gikk i rute mellom København og Aalborg.

Da flyet nærmet seg landing, meldte piloten om problemer med understellet, trolig nesehjulet. Flyet sirklet en stund over flyplassen, og piloten rakk å kvitte seg med en del drivstoff før det ble tatt en beslutning om å gjennomføre en såkalt beredskapslanding.

Politiet i Aalborg valgte å sende alt disponibelt mannskap til flyplassen.

Da flyet tok bakken rett etter klokken 16, dreiet maskinen rundt i en halvsirkel med den høyre vingen skrensende bortover rullebanen. Flammene sto ut av motoren, men brannmannskapene var på plass umiddelbart og la ut skum. I løpet av fem minutter var evakueringen over, forteller innsatsleder Peter Reinau.

SAS-flyet ligger på buken etter den dramatiske nødlandingen i Aalborg.
SCANPIX DENMARK
Flyet hadde 73 passasjerer og tre besetningsmedlemmer om bord.
Henning Bagger (arkiv)