Den statsfinansierte kanalens første hovedoppslag var nyheten om at hiv-smittet blod er oppdaget ved blodbanker i byen Voronezj i det sørlige Russland. Deretter fulgte innslag om fugleinfluensa i nabolandet Ukraina og om vestlige gisler i Irak.

Kanalen tok også for seg hvordan andre tidligere Sovjet-republikker omskriver skolebarnas historiebøker, nå som de ikke lenger kan dikteres fra Moskva. Kanalen brakte dessuten et eksklusivt intervju med den russiske utenriksministeren Sergej Lavrov.

– Vi skal ikke bare være enda en global nyhetskanal som simpelthen registrerer internasjonale begivenheter. Vi er først og fremst en russisk kanal som dekker det som skjer i Russland, sier Russland i dags sjefredaktør Margarita Simonjan.

Kanalen settes i drift i en tid med voksende vestlig kritikk mot den russiske regjeringens holdning til demokrati. De politiske lederne i Moskva klager på sin side ofte over at utenlandske medier ofte misforstår og gir en skjev dekning av russiske begivenheter.