Ingen andre europeiske flyselskap roter oftere bort folks kofferter enn British Airways.

British Airways roter bort 23 kofferter per 1.000 reisende og kommer aller dårligst ut på lista til Association of European Airlines (AEA).

Andre store selskap som Lufthansa, Air France, Alitalia og KLM kommer også dårlig ut, og det samme gjør lille TAP Air Portugal som surret bort 21 kofferter per 1.000 reisende i fjor.

Til sammen rotet de 24 flyselskapene bort 5,5 millioner kofferter i 2006, noe som tilsvarer i underkant av 16 kofferter per 1.000 reisende.

I 2005 ble 14,1 kofferter per 1.000 reisende rotet bort av flyselskapene, så utviklingen går ikke i riktig retning.

Størst sjanser for å få kofferten ved ankomst har passasjerene som flyr med Air Malta, Turkish Airlines og Air One, mens SAS er litt flinkere enn gjennomsnittet og havner på 13. plass på lista med 13,3 savnede kofferter per 1.000 passasjer.

Forbrukerorganisasjonen Air Transport Users Council (AUC) er ikke imponert og ber EU-kommisjonen henge ut de dårligste flyselskapene.

– Når passasjerer gir fra seg koffertene ved innsjekking, bør de også kunne regne med å få dem tilbake i den andre enden, sier AUCs leder Tina Tietjen.

– Klager vi har mottatt viser at bagasje som rotes bort kan påføre passasjerene betydelig stress, besvær og kostnader. De viser også at passasjerene ofte må kjempe for å få en rimelig erstatning når det skjer, sier Tietjen.

British Airways skylder på skjerpede sikkerhetsrutiner, økte bagasjemengder på Heathrow og feil ved bagasjesystem i en av terminalene på flyplassen.