For dem som elsker en gåtur gjennom Romas historiske gater er det kanskje betryggende at asfalteringen ikke gjelder hver eneste flik av byens brostein. Asfalteringen gjelder først og fremst gater som er i virkelig dårlig stand.

— Noen veier må det virkelig gjøres noe med. Ideen er å asfaltere flere og flere veier og begrense bruken av brostein, forklarte borgermester Walter Veltroni tidligere i uken.

Farlige steiner

Veltronis planer gleder kanskje ikke gjennomsnittsturisten, men blant den evige stads innbyggere er reaksjonene positive.

— Brosteinene er muligens karakteristiske og vakre å se på, men de er ikke behagelige å kjøre på, sier Michele Pozzi (36), før han raser videre på sin japanske scooter.

Carla Franzone er hjertens enig, men hun har en annen begrunnelse.

— Har du noensinne prøvd å gå på dem med høye hæler, spør den lattermilde 33-åringen.

– Skoen setter seg hele tiden fast mellom brosteinene. Enten faller den av eller så blir den sittende fast og da ser du ganske latterlig ut, sier hun.

Peters små steiner

De små romerske brosteinene er arvtakeren etter de mye større steinene som romerne brukte. Dagens steiner ble først brukt på Petersplassen på 1500-tallet. Derfor kalles steinene sanpietrini.

Asfalteringen har først og fremst en økonomisk begrunnelse. Brostein er simpelthen blitt for dyrt. Historiske tradisjoner skal likevel til en viss grad respekteres.

Brostein skal fremdeles i stor grad brukes i gågater og det kommer ikke på tale å fjerne dem i historiske gater som For i Imperiali, paradegaten langsmed Forum Romanum opp mot Colosseum.

STILETTHÆLER OG BROSTEIN: Kombinasjonen krever sin kvinne. De bergenske damer har lang øvelse i kunsten. ARKIVFOTO: VEGARD VALDE