Respekten for hans ro og handlekraft er ikke mindre i rederiet hans. Når galt skulle være og ulykken først var ute, kunne de andre 26 besetningsmedlemmene neppe ha hatt en bedre sjef, blir det sagt.

Skipet hans ligger utenfor Christmas Island som en uønsket, norsk fluelort i australsk territorialfarvann. De diplomatiske bølgene har aldri gått høyere mellom Norge og Australia. Men om bord i "Tampa" er det rolig, sikkert mye fordi kapteinen har klart å overføre sin ro til de andre, og samtidig vise omsorg for mannskapet, slik at de har beholdt både motet og humøret gjennom de siste døgnene.

-Nå har vi lært å skifte bleier, nå skal vi ned og skifte på flyktningbarna, lød en munter rapport på NRK fra skipet en av de første dagene av dramaet.

-Rolig og blid

"Enormt rolig, profesjonell og blid, går igjen i omtalen av 61-åringen, som bor på Kongsberg med kona Ruth når han ikke seiler for Wilhelmsen. Hun har ikke lagt skjul på hva hun mener om australierne, som lar mannen hennes sitte der med 438 lidende mennesker i fanget. Rinnan har også to voksne døtre og en sønn, som ganske sikkert både er urolige for og stolte av faren sin.

Han har vært til sjøs i 43 år, fra han mønstret på som dekksgutt 18 år gammel. I 1978 ble han kaptein, og siden har han seilt i utenriksfart med containerskip, ro-ro-skip og bilskip.

Nest siste tur

En kaptein forventes å takle alle problemer som oppstår, med fast hånd. Men Rinnans nest siste tur før han går av med pensjon, ble helt annerledes enn alt han hadde opplevd i sin lange fartstid. Å ta opp mennesker i havsnød er selvsagt for en sjømann. Men presset må ha blitt nesten umenneskelig etter hvert som det gikk opp for både Rinnan selv og resten av verden at ingen ville hjelpe "Tampa", og det eneste Australia bidro med var elitesoldater med oppgave å beskytte mannskapet, samt trusler om å taue hele problemet til havs.

Skipet er i kontakt med rederiet gjennom hele døgnet.

-Jeg har sagt at han må passe på å få sove nok, og det lover han. Jeg er stolt at å jobbe i samme rederi som Rinnan, sier informasjonssjef Hans Chr Bangsmoen.