Lørdag ettermiddag lokal tid, like etter at statsminister Najib Razak hadde holdt en pressekonferanse, slo politiet mot boligen til piloten på det savnede Boeing 777-flyet. Under pressekonferansen sa statsministeren at etterforskning av besetningen og passasjerene ville bli vektlagt framover.

En kilde opplyser at etterforskerne ikke har klart å slå fast noe motiv og at det fortsatt er uklart hvor flyet befinner seg, men at det er «utvetydig» at flyet ble kapret.

— Endret med vilje

— Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon, sier kilden.

En annen malaysisk kilde hevder at det savnede flyets kurs ble endret med vilje av en erfaren pilot med inngående kjennskap til radarposisjonene i området.

— Det er nødt til å ha vært en dyktig pilot, sier den høytstående kilden, som er involvert i granskningen av flyet fra Malaysia Airlines.

Han baserer konklusjonen på de hemmelige opplysningene om flyets bevegelser fra militære radarer.

- Bevisste handlinger

— Piloten visste hvordan man skulle unngå sivile radarer. Han ser ut til å ha studert hvordan man unngår dem, sier den anonyme kilden.

Kommunikasjonsutstyret om bord i flight MH370 ble slått av da det var like ved Malaysias østkyst, ifølge statsminister Najib Razak. Flyet endret deretter kurs.

— Disse bevegelsene samsvarer med bevisste handlinger utført av noen om bord i flyet, fastslår statsministeren.

Undersøker besetning

Nye satellittopplysninger plasserer flyet i én av to mulige korridorer, en nordlig fra Thailand til Kasakhstan og Turkmenistan, og en sørlig fra Indonesia til Indiahavet. Søket avsluttes dermed i Sør-Kina-havet.

Siste satellittkommunikasjon fra flyet ble fanget opp nærmere syv timer etter siste radar-observasjon. Det er denne kommunikasjonen som plasserer flyet i én av de to mulige korridorene. Det er også bekreftet at flyet ble observert på militær radar etter at det skiftet kurs.

Najib vil ikke bekrefte opplysningene fra anonyme kilder om at etterforskerne nå skal ha konkludert med at flyet ble kapret.

— Jeg vil gjøre det klart at vi fortsatt etterforsker alle muligheter for hvorfor flyet avvek fra sin planlagte kurs, sier han.

Men etterforskerne vil nå legge økt vekt på å undersøke besetning og passasjerer, tilføyer han.

Tom for drivstoff

Samtidig opplyser amerikanske kilder at analyser av de elektroniske signalene satellitter plukket opp fra det savnede flyet, tyder på at det kan fløyet til det gikk tom for drivstoff og styrtet i Indiahavet.

Det jobbes på spreng med å løse flymysteriet. Men med informasjonen om flyets bevegelser er svært sparsom og usikker. Etterforskerne må basere seg på vage signaler plukket opp av satellitter og militære radarer i Malaysia.

Wall Street Journal melder at også amerikanske etterforskere heller mot en teori om at flyet ble utsatt for sabotasje.

Det er sterke indikasjoner på at en eller flere med vilje endret flyets kurs og forsøkte å skjule lokaliseringen av flyet, opplyser amerikanske kilder til avisen.

Brå høydeendringer

De mistenker at to forskjellige systemer ble slått kort tid etter hverandre av etter at flyet tok av forrige helg.

Samtidig melder New York Times at det savnede flyet gjorde flere brå endringer av høyde og kurs etter at det ble mistet kontakt med flyet. De markante endringene av høyde og kurs skjedde kort tid etter at flyet forsvant fra sivile radarer en knapp time etter at det tok av fra Kuala Lumpur.

Radarsignaler plukket opp av militære malaysiske radarer tyder på at flyet klatret til 45.000 fot, noe som er over den høyden Boeing 777-200-fly er godkjent for, ifølge avisen.

Deretter skal flyet med flere nedstigninger ha gått ned til 23.000 fot, som er under vanlig marsjhøyde. Flyet var da ved øyen Penang, en av Malaysias største. Der steg flyet igjen og forandret flyet kurs nordvest mot Indiahavet.

Mistet bevisstheten?

En pilot som flyr Boeing 777-200-maskiner sier passasjerer og besetning kan ha mistet bevisstheten da flyet klatret til over den godkjente makshøyden på 43.100 fot.

De amerikanske etterforskerne har også analysert signalene som ble sendt automatisk fra flyets motorer til produsenten Rolls-Royce. Ifølge signalene stupte flyet 40.000 fot på et minutt, opplyser en kilde til NYT.

Men etterforskerne tror ikke signalene er nøyaktige og begrunner det med at flyet høyst trolig ville brukt lengre tid på et så langt fall.

Opplysningene fra flyets motorer er ufullstendige og vanskelig å tolke.

— Mye av dette gir ingen mening, sier en kilde.

Men det er likevel verdifull informasjon for etterforskerne som forsøker komme til bunns i hva som har skjedd med flyet.

Ingen terrorspor

Det er antatt at flyet kan ha fortsatt i opp til fem timer etter man mistet kontakt med det.

En offisiell kriminaletterforskning har foreløpig ikke blitt åpnet, og det utelukkes ikke flyet kan ha styrtet som følge av en menneskelig eller teknisk feil.

FBI har gransket bakgrunnen til både piloter og passasjerer på flyet uten å finne noen tilknytning til terroristgrupper eller andre tegn på at noen skulle ville kapre eller styrte flyet.

14 land deltar nå i det omfattende letearbeidet etter det savnede Malaysia Airlines-flyet. I alt er 43 skip og 58 fly involvert i søket.

Malaysiske myndigheter er blitt kritisert for mangel på åpenhet under etterforskningen. Statsminister Rajib Nazak bekreftet på lørdagens pressekonferanse mange av opplysningene som de siste dagene er lekket fra amerikanskle myndigheter og satelittselskaper medfører riktighet.