SISTE :

15.47: Rettsforhandlingene avsluttes

500 milliarder dollar

15.45: Den kongolesiske regjeringen krever 500 milliarder dollar.

Det tilsvarer 3038 milliarder kroner. Til sammenligning: Oljefondets verdi står i dag i 2385 milliarder kroner.

15.10: Den kongolesiske regjeringens advokat Jean Akombo begynner sitt innlegg.

— De tiltalte er norske statsborgere og medlemmer av Kongens garde. De kom for å spionere på vårt land. Vi vet ikke hvor mange våpen de har gjemt eller gitt til sine medsammensvorne for å destabilisere den fred dette landet har oppnådd etter store oppofrelser.

— De skulle vært drept, sier Akombo.

Dommeren avbryter ham: - Vennligst begrens Dem til det som handler om sivil kompensasjon.

— Kom for å spionere på vårt land

15.09: Det fremmes et krav om 10 millioner dollar til hver av passasjerene, og at kongeriket Norge idømmes solidarisk ansvar. Det tilsvarer tilsammen 121,5 millioner kroner.

Samlet krav er dermed kommet opp i 249,5 millioner kroner. Og DR Kongo har ennå ikke fremmet sitt krav.

- Forsvarsministeren bør gå av!

— I Lockerbie var kompensasjonen 10 millioner dollar pr. offer. Libya var et fattig land, et afrikansk land. Norge, som gir seg ut for å være et forbilde, et medlem av EU, en forsvarer av menneskerettighetene... deres forsvarsminister og forsvarssjef bør gå av! sier advokaten.

Dommeren ber ham stoppe og komme til poenget: - Du blir bedt om å reise til Kisangani, og du reier til Ituri, sier han irettesettende. (Ituri er et distrikt langt unna Kisangani, på grensen til Uganda. Red.)

14.50: - Etter at Moland hadde drept sjåføren Abedi Kasongo, skjøt han etter passasjeren Kepo Ayila. Kepo Ayila flyktet inn i skogen. Skogen er ikke en god ting. Vi vet alle at det er ville dyr der. Han kunne blitt bitt av en slange. Det er også landminer der, sier advokaten.

Han utvikler samme argumenter for den andre passasjeren, Kismu Aradjabu, og legger til at han svevde mellom liv og død i kampen mot French.

14.40: En av advokatene til passasjerene som satt i bilen, oppsummerer sine punkter, etter at dommeren har bedt ham fatte seg i korthet.

Les mer under bildet...

French og Moland i pausen. De harn ikke klart å følge med i detaljene og spør Aftenposten hva kravet er kommet opp i. FOTO: THOMAS HUBERT Advokaten sier: — De to tiltalte diskuterte hvordan de skulle samle passasjerene og bilføreren for å drepe dem. Joshua French var ekspert på militære kunster - da han grep Kismu Aradjabus strupe, var det for å drepe ham.

Den andre passasjeren, Kepo Ayila, mistet baggen der han hadde all klærne sine. Den ble stjålet, sier advokaten.

14.33: Pausen er over.

Moland: - Saddam var ikke taus

14.15: French og Moland ser ikke ut til å ha kunnet følge med i detaljene. Og de stoler ikke på tolken. I pausen spør de Aftenposten.no hvor mye kravene er kommet opp i.

De spør også om kravene er rettet mot dem eller mot norske myndigheter.

— Hva mener dere om referansene til Lockerbie, Chad og Saddam Hussein?

— Saddam forholt seg ikke taus, svarer Moland.

Forsvareren deres, André Kibambe, reagerer slik på det samlede kravet på 128 millioner kroner: - Det er lov å drømme.

Aftenposten spør bistandsadvokat Alauwa om den sammenligning han gjør mellom denne saken og tidligere saker som involverer Libya - antallet døde, og forskjellen på Libya og Norge. Libya ble på tidspunktet for de nevnte hendelsene oppfattet som en kjeltringstat, mens Norge i den pågående rettssaken omtales som en "høyt sivilisert" nasjon.

Til dette svarer Alauwa: - Vi snakker ikke om antallet ofre, vi representerer én familie. Kjeltringstat? Du bruker det ordet om Libya. For oss er dette en vanlig stat.

14.07: Retter tar pause.

13.35: Den tredje advokaten viser til rettssaken mot Iraks avdøde diktator Saddam Hussein. - Denne rettssaken var støttet av verdens mest demokratiske land. Saddam Hussein forholdt seg taus. Han ble dømt for sin taushet, fordi tausheten ble ansett som en innrømmelse, sier advokaten.

De tiltalte må dømmes til å betale en erstatning på en million dollar, krever advokaten. Det tilsvarer drøyt 6 millioner kroner.

Det samlede kravet er dermed oppe i 128 millioner kroner.

Moland og French sitter med ryggen til publikum og reagerer ikke synlig på de krav som settes frem.

13.35: Han gir ordet til en tredje advokat som representerer bileieren.

13.14: - De vasket bilen. Hvorfor vasket de vekk blodet? Fordi de ville være diskrete. Vi har et foto, tatt av dem selv, av Moland som vasker bilen og ler. De sier at de ville kjøre bilen hele veien til grensen, mye lenger enn det man var blitt enige om i kontrakten.

Les mer under bildet...

Tjostolv Moland vasker blod ut av bilen. FOTO: PRIVAT/SCANPIX Dagsprisen for bilen var 400 dollar. Advokaten ber om 400 dollar pr dag fra 5. mai og inntil eieren har fått bilen tilbake i god stand.

Retten må også ta hensyn til den tid som har gått med til rettsforhandlinger, utgiftene og spesielt den moralske skade, argumenterer advokaten.

En rimelig basis ble etablert med 1 million dollar til menneskene som sto offeret nær, sier advokaten.

13.03: Bileierens advokat avslutter og gir ordet til en annen advokat, som også representerer bileieren. Han snakker om anklagene om væpnet ran.

12.36: Bileierens advokat tar ordet.

Her er kravene

12.30: Alauwa krever 12 millioner dollar i erstatning til enken og hennes seks barn. Det tilsvarer 73 millioner kroner.

For adoptivfaren, moren og tre andre voksne i familien krever Alauwa 5 millioner dollar — 30,4 millioner kroner. Fagforeningen skal ha 3 millioner dollar - 18,2 millioner kroner, mener han.

Det samlede kravet er dermed oppe i nærmere 122 millioner kroner - før bileieren har lagt frem sitt krav. Beløpet er langt høyere enn det krav som ble forespeilet tidligere.

Sammenligner med Lockerbie

12.10: Bistandsadvokat Alauwa er tilbake og fremmer sitt krav. Han refererer til internasjonale erstatningssaker, inkludert Lockerbie.

(Libya ga de etterlatte etter Lockerbie-katastrofen i 1986 en erstatning på 2,7 milliarder dollar. 259 mennesker omkom da et fly ble sprengt i luften. Red.)

11.55: Alauwa overlater ordet til advokat Jean-Claude Lafango, som arbeider sammen med Alauwa. Lafango gjennomgår definisjonen av og straffen for konspirasjon. Han sier: - Hvis retten bestemmer seg for dødsstraff, vil det være bra, bare de betaler oss.

11.47: Alauwa sier at ballistiske eksperter har undersøkt sjåførens lik og så beskrevet det våpen som senere ble funnet.

11.40: Om Moland sier Alauwa dette: - Merkelig nok går han ut av bilen for å lette seg, med våpenbaggen. Uten grunn roper han til sjåføren med disse nå berømte ord: Kom deg ut! Han peprer ham med kuler.

Mr Joshuas rolle

11.31: - Jeg forstår Mr Joshuas rolle. I forsvaret vil sjefen alltid være sjefen. Joshua later til å ha stor respekt for Mr Tjostolv, siden han selv kun er sersjant.

11.24: - De var ekstremt forsikte i forhold til passasjerene. Siden de var redde for at Kepo forsto engelsk, snakket de bare det språket som kun de selv forsto, som vi nå vet er norsk.

11.15: Alauwa gjenforteller historien slik den er gjenfortalt av passasjerene Kepo og Aradjabu. - Hvorfor insisterte nordmennene på å være alene i bilen? Det spørsmålet er bestemmende for hele historien.

11.03: Dommeren overlater gulvet til François Alauwa, bistandsadvokat for sjåførens enke, far og fagforening. Han sier han håper Norge er et høyt sivilisert land som vil opptre med verdighet.

10:58: Resepsjonisten avgir forklaring på det lokale språket lingala. Oversettelsen til engelsk er mangelfull og nesten ikke hørbar. Resepsjonisten identifiserer en av nordmennene, og sier vedkommende var registrert som gjest på hotellet.

Les mer under bildet...

Den døde sjåførens enke Bibishe Olenjike. FOTO: THOMAS HUBERT # 10:38: Aktor Mulundu annonserer et nytt vitne, sjefen for Hotel Riviera. Nordmennene bodde på dette hotellet i Kisangani. Forsvaret protesterer på dette. — Under forrige rettshøring ropte aktor: "Er hotellsjefen på Hotel Riviera i rettslokalet?", sier forsvarer André Kibambe. - Jeg ber ham være ærlig og si at han er stevnet, sier han. Den andre forsvareren, Guillaume Likwela, legger til: - De personene som blir avhørt som vitner eller informanter, må bli gjort kjent for de tiltalte. Dette var ikke tilfellet, sier han. - Dette er en moderne domstol. Du kan ikke bringe inn folk på denne måten, slik som du ville gjøre under et palabertre, sier Kibambe. Dommer Disimo henvender seg deretter til mannen, som presenterer seg som resepsjonisten på Hotel Riviera, ikke hotellsjefen.

10: 35: Aktor Jean Blaise Bwa Mulundu kommenterer det mye omtalte MMS-bildet av den norske pressefotografen Rune Folkedal fra Drammen: - Bildet jeg viste sist gang vi var i retten, var på forsidene i norske aviser. Han ble identifisert på nettet, sier han.

Klokken 09.45: Publikum entrer rettssalen i Kisangani. Advokatene ankommer. Forsvarer André Kimbabe snakker med Tjostolv Moland.

I dag er det ventet at de sivile partene skal holde sine avsluttende innlegg.

Mange vil ha erstatning

De sivile partene krever totalt 74 millioner kroner av Tjostolv Moland og Joshua French.

Blant dem som krever erstatning er den døde sjåførens enke Bibishe Olenjike. Hun krever 18,4 millioner kroner. Samme beløp krever sjåførens far.

Les mer under bildet...

Den døde sjåførens enke Bibishe Olenjike (til høyre) og hennes familie. FOTO: FRED C. GJESTAD Den drepte sjåføren, Abedi Kasongo, var kasserer i fagforeningen og den som samlet inn kontingenten. Det er bakgrunnen for at også fagforeningen krever erstatning fra Moland og French. Også her er kravet 18,4 millioner kroner.

Hver av de to passasjerene i bilen krever 9,2 millioner, totalt 18,4 millioner.

Eieren av bilen krever 3700 kroner for hver dag bilen har vært ute av drift, pluss å få bilen eller bilens verdi tilbake.

– De vil ikke få en eneste kongolesisk franc. Kongoleserne har en veldig negativ kultur som jeg ikke ser noe annet sted i verden: De tror de kan bli millionærer over natten uten å arbeide, sa forsvarer André Kibambe til Aftenposten.no i forrige uke.

Kongo krever erstatning? Tirsdag hevdet aktor at to skriftlige mobil-meldinger indikerer at Moland og French var på hemmelig oppdrag i Kongo. Han viste frem et bilde av en mann i militær beret og hevdet dette er nordmennenes militære oppdragsgiver. Den avbildede mannen viste seg senere å være drammensfotografen Rune Folkedal, som ikke har avtjent verneplikt.

Tirsdag ble det også klart at DR Kongo er sivil part i saken, trolig knyttet til spionasjeanklagen. Det er ikke klart hvorvidt og eventuelt hvor mye republikken vil kreve i erstatning for de skader Moland og French skal ha påført landet.

Den døde sjåførens fagforeningen har vært en pådriver for å få rettssaken kjent blant folk og har blant annet reklamert på TV og radio. Foran: Sjåfør Juma-Dieudonné. FOTO: FRED C. GJESTAD