Flere nordmenn var blant de 373 passasjerene om bord i fergen da den grunnstøtte ved Lerskärsgrund i Østersjøen i 21.40-tiden tirsdag kveld. Ingen ble skadd i grunnstøtingen.

– Med en los og en fartøysinspektør om bord trengte fergen ett forsøk på å komme seg løs, sa Anders Larsson i den svenske sjøredningssentralen til TT ved 1-tiden natt til onsdag.

Fergen nådde før klokken 2 frem til Kappelskär utenfor Stockholm. Der fikk passasjerene velge om de ville fortsette turen til Tallinn i Estland med en annen ferge eller om de ville vende tilbake til Stockholm.

– Nå har vi nådd land. Redningsbåter fulgte oss hele veien, og det hele var etter min mening aldri dramatisk, sier den norske passasjeren Torje Sulland.

Gratis sprit

Passasjerene på den grunnstøtte fergen ble tilbudt gratis alkohol i påvente av at båten skulle komme seg av grunn.

– Det er fri bar og full alkoholservering om bord. Noen er så fulle at de knapt klarer å gå selv, sier passasjeren Jarle Berg fra Trøndelag til VG Nett.

– Folk bærer fire og fire glass. Alt er gratis, bare ikke avanserte drinker. Men øl, vin og gin tonic er blant det som er gratis, sier Berg.

Han reagerer på at det ble servert gratis alkohol i en nødssituasjon, og forteller at det en stund hersket full panikk blant passasjerene.

– Over høyttaleranlegget fikk vi beskjed om at skipet hadde stanset på grunn av et strømbrudd. Men folk om bord så at vi sto på grunn. Dermed var det flere som fikk panikk, sier Berg til adressa.no.

Panikken skal imidlertid raskt ha lagt seg, og musikk og lys var tilbake på øverste dekk en stund etter bråstoppen.

Lite informasjon

– Etter at vi gikk på grunn tok det tre–fire timer før vi fikk noe særlig informasjon, utover at alt ble sagt å være under full kontroll. I mellomtiden samlet de fleste passasjerene seg på øvre dekk, der baren ble åpnet. Der har vi stort sett blitt sittende alle mann, sier Torje Sulland.

Han reiste med «Regina Baltica» for å rekke et møte i Tallinn onsdag, men må nå finne en annen måte å komme seg til Estland på.

Jarle Berg forteller at hele båten ristet da den gikk på grunn.

– Vi satt i spisesalen, og hørte at motorene ble ruset veldig. Så la de hardt over mot høyre, før vi hørte at det knaket i jern, sier Berg.

Ifølge sjøredningssentralen hadde ferjen problemer med strømforsyningen før den gikk på grunn. Stedet der den grunnstøtte skal ha vært godt merket. Det var problemer med en ballasttank foran i ferjen etter grunnstøtingen, men ferjen tok ikke inn vann.

«Regina Baltica» er bygd i Finland i 1980, og kan frakte maksimalt 1.500 passasjerer. Den hadde en besetning på 169 og eies av det estiske rederiet Tallink. Ferjen var på vei fra Stockholm til Tallinn i Estland da den grunnstøtte. (©NTB)

PÅ GRUNN: «Regina Baltica»