— Det ser ut som om kapteinen gjorde noen vurderingsfeil som hadde alvorlige konsekvenser, heter det i en uttalelse fra selskapet søndag kveld.

Selskapet innrømmer også at sikkerhetsprosedyrene ikke ble fulgt da ulykken inntraff.

Den drapsmistenkte kapteinen hevder på sin side at han avverget en enda verre katastrofe.

Den pågrepne kapteinen Francesco Schettino på det italienske cruiseskipet «Costa Concordia» har uttalt til journalister at han var den siste som forlot skipet. To menn ble søndag funnet døde inne i det forliste cruiseskipet. 10-15 personer er fortsatt savnet, og søket etter overlevende fortsetter for fullt, skriver Aftenposten.no.

Fartøyet oppgis å ha vært minst 6,4 kilometer utenfor kurs når det kjørte inn i klippene ved Giglio, ifølge The Daily Mail.

- Oppdaget ikke klipper

Kapteinen sier at klippene der fartøyet gikk på grunn ikke ble oppdaget av navigasjonssystemet.

— Tross i at vi kjørte langs kysten med turistnavigasjonssystemet, tror jeg fullt og helt at klippene ikke ble oppdaget ettersom fartøyet beveget seg sidelengs, som om den den fremspringende klippen befant seg under vann, har han uttalt ifølge Sky News.

— På sjøkartet var det bare markert vann rundt de siste 100-150 meterne fra klippene, og vi var rundt 300 meter fra kysten, fortsatte han.

På spørsmål om hvem som var den siste som forlot skipet, svarte han:

- Jeg var den siste som forlot skipet.

Dette bestrides av aktor Francesco Verusio. Han sier at kapteine Francesco Schettino forlot skipet før passasjerene.

— Dessverre må jeg bekrefte at det er tilfelle, sier han i følge Sky News.

Risikerer 12 års fengsel

Dette sier også flere vitner. De franske passasjerene Ophelie Gondelle and David Du Pays sier til nyhetskanalen at de så kapteinen i en livbåt, dekket av et teppe, før passasjerene hadde forlatt båten.

— Kapteinen var på land før alle de andre hadde evakuert, sier Gondella, en fransk militæroffiser.

— Normalt skal kapteinen forlate skipet til slutt, sier Du Pays, en politimann som sier han hjalp en skadet passasjer om bord i en livbåt.

Etter italiensk lov risikerer kapteinen 12 års fengsel for å ha forlatt skipet uten å være sistemann.

Men kapteinens forsvarer slår tilbake mot påstandene. Han hevder at Schettino avverget en enda mer alvorlig katastrofe.

— Min klient forstår årsakene til at han er pågrepet, men som hans advokat vil jeg gjerne si at flere hundre mennesker skylder sine liv til kapteinen på Costa Concordia, sier Bruno Leporatti.

Norsk kvinne: - Som et mareritt

Passasjerer forteller om kaos under evakueringen.

— Det var ingen evakueringsdrill på noe tidspunkt. Ingen ante hvor livbåtene og redningsvestene var, så når skipet skulle evakueres ble det komplett kaos De fleste visste ikke engang om hvordan evakueringsvarselet skulle høres ut, sier nederlandske Monique Maurek til The Telegraph.

En norsk kvinne fra Fredrikstad var på båten da den gikk på grunn. Hun har kommet seg i sikkerhet, men opplevde hendelsen som et mareritt.

Hun sier til Dagbladet at hun og vennene satt i restauranten da skipet ristet kraftig. Etter rundt tre minutter hørte de et kraftig smell og lyset gikk.

— Kapteinen prøvde å roe oss ned og sa de bare hadde litt tekniske problemer, men vi skjønte at noe var ordentlig galt, forteller hun til avisen.

Hun forteller om totalt kaos på båten. Kvinnen og vennene klarte å komme seg om bord i en livbåt, men den var umulig å rikke og de ble sittende fast i rundt halvannen time før de klarte å knuse en del på skipet og fikk løsnet båten.

En svensk kvinne har tidligere vært en av de savnede, men ble lokalisert søndag og skal være i god behold, ifølge Aftonbladet.

Fem svensker var ombord på båten, men rederiet har oppgitt at alle har klart seg.

KATASTROFEN: «Costa Concordia» for passasjerer og mannskap.
SCANPIX