– En 52 år gammel hardt skadd mann ble fraktet til sykehuset i Kalmar, men livet sto ikke til å redde, sier sjøredningsleder Björn Wrandel natt til torsdag, etter å ha blitt meddelt dødsfallet fra sykehuset.

Den svenske redningstjenesten avsluttet torsdag morgen søket etter sjømannen som er savnet etter forliset i Østersjøen.

– Vi har søkt aktivt i ti timer, og etter ti timer mener vi det ikke finnes noen mulighet fot at han kan være i live, sier Birgitta Rosander i sjøredningstjenesten.

Ifølge Rosander var redningsarbeidet svært vanskelig:

– Det har vært svært tøffe forhold med 20 sekundmeter nordlig vind og høye bølger, sier hun.

13 av 14 plukket opp

Fartøyet «Finnbirch» sank onsdag kveld etter at det hadde drevet rundt i svært vanskelige værforhold i flere timer.

Meldingen om at fartøyet hadde kantret og var i ferd med å synke, kom klokken 19.37 .

Det ble innført radiotaushet i området for at besetningen på helikoptrene ikke skulle bli forstyrret i redningsarbeidet, som foregikk.

Rett etter midnatt hadde 13 av de 14 besetningsmedlemmene blitt plukket opp fra vannet og en livbåt.

Brakk beinet

Mannskapet på fire svensker og ti filippinere søkte lenge tilflukt på skroget, mens skipet fikk kraftigere og kraftigere slagside. Alle besetningsmedlemmene hadde på seg overlevingsdrakter. Kapteinen på det 155 meter lange skipet brakk beinet i forbindelse med ulykken.

Det var ikke mulig å heise mannskapet opp fra skipet på grunn av høye bølger og en del master og antenner som var i veien. Mannskapet hadde heller ikke mulighet til å låre livbåtene, som det ikke var mulig å nå fram til fra stedet på skroget hvor besetningsmedlemmene befant seg.

Tung last

Skipet forliste mellom Gotland og Öland i Østersjøen. «Finnbirch» er et såkalt ro-ro-fartøy, som ble bygget i 1978, og det var på vei fra Helsingfors til Århus i Danmark da det begynte å få problemer i uværet.

Rederiet Lindholmen Shipping, som eier skipet, er ikke sikker på hva som kan være årsaken til forliset.

– Men lasteforskyvning er vanlig i hardt vær, spesielt med så tung last som containere og lastebiler, sier rederiets administrerende direktør Jan Larsén til nyhetsbyrået TT.

Det er 260 tonn olje om bord i det forliste fartøyet som ligger på rundt 70 meters dyp. Oljen kan forårsake miljøproblemer dersom den lekker ut.