De to første ukene i oktober brukte Barack Obama-kampanjen halvparten så mye penger på TV-reklame som John Kerry gjorde under hele sin valgkamp i 2004.

Ifølge tall fra Federal Election Commission (FEC) spanderte Obama 82 millioner dollar, vel 592 millioner kroner, på TV-reklame disse to ukene. I noen områder var det syv ganger så mange Obama— som McCain-reklamer, skriver the Washington Post.

Brøt avtale

Obamas økonomiske overtak kom som følge av at han unnlot å gå med på en avtale hvor kandidatene skulle få en fast sum til bruk i valgkampen. Avtalen ville satt begrensninger på hvor mye penger de selv kunne samle inn den siste måneden før valget.

McCain gikk inn for avtalen, Obama brøt et tidligere løfte og sa fra seg de offentlige overføringene. Obama satset heller videre med internettinnsamlingen han lyktes så godt med i primærvalgene.

I presidentvalget har taktikken vist seg å være en innertier for Obama: Aldri før har internett hatt så mye å bety for en kandidats inntekt i det amerikanske valget.

Ifølge FEC har Obama mottatt 639,2 millioner dollar i pengestøtte. McCain har «bare» fått 335,3 millioner dollar.

Så mye penger har Obama tjent via internett at flere kritiske røster mener innsamlingen bør ettergås. Flere tulledonatorer er blitt avslørt, blant annet givere med navn som Osama bin Laden og Saddam Hussein.

Leder stort

McCain har støttet seg på det republikanske partiet, som har en større lommebok enn Demokratene. Likevel har Obama knust McCain i dollarinnsamling.

Ni dager før valget viser bt.nos måling at Obama leder med 8,8 prosentpoeng foran McCain. Målingen er beregnet utfra snittet av samtlige landsdekkende målinger i USA.

Pengestrømmen har gitt Obama muskler til å annonsere tungt i dyre mediemarkeder som når svært viktige delstater: Boston-markedet inkluderer svingstaten New Hampshire. Washington D.C. når nord-Virginia. Chicago-markedet når TV-seere i Indiana. Sistnevnte delstat har ikke stemt demokratisk på årevis, men Obama har en sjanse til å vinne der i år.

— Obama har brukt mer i disse markedene enn McCain har måttet bruke gjennom hele valgkampen, sier markedsanalytiker Evan Tracey til the Washington Post.

Bør det åpnes for politisk TV-reklame i Norge? Si din mening!

VARME HVETEBRØD: Buttons går unna på et Obama-rally i Las Vegas. Pengestrømmen har knust alle rekorder.
STEVE MARCUS/ REUTERS
BRIAN SNYDER / REUTERS