USAs forsvarssjef, general Peter Pace, mener Pentagon bør spille med åpne kort og fortelle hvilke saker de betaler for i utenlandske aviser.

Forsvarsminister Donald Rumsfeld er ikke uten videre enig, men lover likevel å ta praksisen opp til ny vurdering.

– Jeg kommet ikke til å ta stilling til dette her og nå, men vi får vurdere det, sa Rumsfeld da han ble konfrontert med Pentagons propaganda-kampanje under en pressekonferanse torsdag.

Bestikker pressefolk

Los Angeles Times avslørte i november at Pentagon som et ledd i sin propagandastrategi planter avisartikler som framstiller de amerikanske styrkenes innsats i Irak i et positivt lys.

Journalister og redaktører blir bestukket for at artikler skal dukke opp i aviser i Irak og andre arabiske land.

PR-selskapet Lincoln Group har ledet kampanjen, og amerikanerne har også kjøpt opp en irakisk avis og tatt kontroll over en radiostasjon for å spre sitt glade budskap.

New York Times avslørte senere at Lincoln Group også har bestukket sunnimuslimske ledere i Irak, på oppdrag fra Pentagon.

Psykologisk krigføring

USA Today avdekket i desember at Pentagon skal bruke nærmere 2 milliarder kroner for å møte amerikansk kritikk i utenlandske medier de neste fem årene.

Det amerikanske forsvarets eksperter på psykologisk krigføring skal lede kampanjen, som skal rettes mot utenlandske radio— og fjernsynsstasjoner, aviser og internettsider.

Planting av pro-amerikanske artikler er en del av kampanjen, sammen med annonsekampanjer der det ikke nødvendigvis går fram hvem som står bak.

– Målet er å spre saklig og sannferdig informasjon, med en viss grad av åpenhet når dette er på sin plass, sa Pentagon-talsmannen Lawrence DiRita i en kommentar til avsløringen.

Amerikansk etterretning

For uten Lincoln Group har Pentagon også hyret de to selskapene Science Applications International og SyColeman til oppdraget.

«Planlegging av medie-tilnærming» og «analyse av medie-effekt» er blant punktene i kontrakten, der det også skinner gjennom at amerikansk etterretning har en finger med i spillet.

Alt i 2002 havnet forsvarsminister Donald Rumsfeld i hardt vær, da det ble kjent at han i all stillhet hadde opprettet et kontor for såkalt strategisk påvirkning.

CIA-partner

Kontoret, som bar forkortelsen OSI, skulle drive informasjonskrig og mediepåvirkning verden over, og plante desinformasjon og propaganda i utenlandske medier.

Ifølge kilder i Pentagon skulle det også «presse» utenlandske journalister og «straffe» dem som kritiserte USA.

Konsulentfirmaet Rendon Group, som tidligere har hatt store oppdrag for CIA, kongefamilien i Kuwait og irakiske eksilgrupper, skulle bistå OSI.

Da amerikanske medier fikk nyss om planene, og stilte spørsmål ved om ikke desinformasjonen nødvendigvis ville finne veien tilbake til dem, var OSIs dager talte.