Allerede i 1990 ble det rapportert at broens konstruksjon var «strukturelt mangelfull», melder nyhetsbyrået AP. Etter oppdagelsen ble det bestemt at inspeksjoner skulle gjennomføres hyppigere, og at feil skulle utbedres etter hvert som de oppsto.

— Vi trodde vi hadde gjort alt vi kunne. Men noe gikk tydeligvis fryktelig galt, sier ingeniør Dan Dorgan, som er tilknyttet myndighetene i Minnesota.

Natt til torsdag norsk tid, midt i rushtiden, raste motorveibroen sammen. Fire mennesker er så langt bekreftet omkommet, mens 79 skal være skadet. I tillegg er en rekke mennesker savnet. Letingen etter omkomne i vannet er svært vanskelig.

Amerikanske myndigheter ga torsdag ordre til delstatsmyndighetene om å inspisere til sammen over 700 bruer av samme type som brua som kollapset i Minneapolis.

Transportminister Mary Peters undertegnet ordren om inspeksjoner som er utarbeidet av den føderale riksveiadministrasjonen.

– Vi vet ikke hva som fikk brua til å kollapse, men ministeren ønsker å være sikker på at delstatene tar alle forholdsregler, sa en talsmann for departementet.

Brua ble bygd i 1967. Strukturen består av et enkelt 140 meter langt stålspenn for å unngå behovet for pilarer som ville hindre elvetrafikken.

Også i 2001 og 2005, fikk broen kritikk for sikkerhetsmangler. I 2001-rapporten heter det:

«Brodekkets fagverkssystem er ikke utslitt, men har mange utslitte detaljer på hovedfagverkssystemet og veiens fagverkssystem», melder CNN.com.

I rapporten fra 2005 ble det påpekt at broen hadde strukturelle mangler.

Over 70.000 bruer over hele USA regnes for å ha konstruksjonsfeil. Det er beregnet at det ville ta en generasjon å reparere dem alle, og at det ville koste over 188 milliarder dollar (over 1.100 milliarder kroner).

Riksveiadministrasjonen selv sier at det for fem år siden ble beregnet at bare de nødvendigste reparasjoner av kjente problemer med amerikanske bruer ville koste 55 milliarder dollar (nærmere 300 milliarder kroner).

Verken Kongressen, den føderale staten eller delstatsmyndighetene har vært villig til å bevilge slike summer.

Konkret viser tallene til riksveiadministrasjonen at til sammen 73.694 av USAs 596.808 bruer er det som kalles «strukturelt mangelfulle». Dette tallet inkluderer over 800 bruer som er bygd på 1990-tallet, og nesten 4.000 som er over hundre år gamle.

Det er ikke klart hvor mange av disse bruene faktisk er utrygge.

En bru regnes for å være strukturelt mangelfull hvis den ikke er godkjent for tunge lastebiler, hvis den trenger øyeblikkelige reparasjoner eller hvis den er stengt.

En forbrukergruppe, American Highway Users Alliance, peker på at det trengs 75 milliarder dollar i året bare for å utføre nødvendig vedlikehold på USAs veier og bruer, men at det bare bevilges 60 milliarder i året.

STRUKTURELLE MANGLER: Allerede i 1990 ble det oppdaget feil i konstruksjonen av broen som raste natt til i går.
ERIC MILLER
LETER: Søket etter omkomne pågår fortsatt på ulykkesstedet.
STR