Det første kapringsforsøket skjedde i åttetiden i morges da «Bow Cedar», eid av rederiet Odfjell SE i Bergen, var 30 nautiske mil øst for havnebyen Aden i Jemen.

– Vi ble tatt igjen av en speedbåt som la seg mot oss. Vi slo full alarm med vannkanoner, steam og røyk. Båten fortsatte å prøve å legge seg inn mot oss. Vi holdt på i 20-25 minutter før den snudde og stakk av gårde, sier Andre Lillebø, pumpemann om bord.

Nytt forsøk

Kvart over ti opplevde de skrekkscenariet på nytt.

– En ny speedbåt prøvde seg. Da var vi parate og hadde alle mann på dekk. Vi har kraftige vannkanoner om bord som vi brukte for å prøve å holde dem unna. Hadde de klart å komme seg inntil båten, ville vi spylt dem vekk. Heldigvis fant de ingen smutthull. De så vel at de ville møte motstand, så de la seg på jakt etter en annen båt.

Da bt.no hadde kontakt med skipet sent i ettermiddag, var de kommet inn i Rødehavet.

– Her er vi trygge. Det skjer ingen angrep her, sier Lillebø.

Men møtet med piratene i Adenbukten, som ligger mellom Jemen og Somalia, opplevde han som skremmende.

— Hoder koker

– Det er dramatisk i den forstand at vi ikke vet hva de har. Vi visste ikke om de ville skyte med vannkanoner eller våpen. Hoder koker jo litt. Men det endte godt denne gangen.

Lillebø og skipperen er de eneste norske om bord av et mannskap på 29 personer. Overstyrmannen er svensk, en dekktrainee er fra England, mens resten av mannskapet er filippinere.

Skipet har reist fra Persiabukten og skal til Jamaica.

– Frykter dere flere kapringsforsøk?

– Vi vet aldri, muligheten er der, sier Lillebø.

Skryter av mannskapet

Driftsdirektør i Odfjell SE, Helge Olsen, berømmer den norske kapteinen for å være godt forberedt på kapringsforsøk.

– Båten hadde bemannet vannkanoner som stod på, de hadde hengt ut tauverk som svingte frem og tilbake for å gjøre det vanskelig å borde, og det var satt opp stålplater rundt vannkanonene slik at de ikke ville bli truffet ved eventuell skuddveksling, sier Olsen.

Han er bekymret over situasjonen i Adenbukten.

– Risikoen for kapring er absolutt til stede. Vi gir hver båt grundig informasjon om status og hvilke tiltak de bør iverksette, i tillegg kommuniserer vi med myndighetene der for at de skal sikre båtene med konvoitjeneste. Vi ønsker å ha flere marinefartøy på plass som båtene kan kontakte.

– Hvorfor var ikke «Bow Cedar» sikret gjennom konvoitjeneste?

– Det gikk et marinefartøy foran «Bow Cedar», så det var i nærheten. Men konvoitjenesten er ikke fullgod i dag, noe som er viktig for oss å få til.

Bow Cedar ble bygget i 1996 og er registrert i Norge. Gudmor for skipet er Grete Knudsen, daværende handelsminister. Skipet har 52 kjemikalietanker om bord.

PRIVAT
UTRYGT: Bow Cedar ble forsøkt kapret i dag.
Bjørn Ottosen (ARKIV)