En av Gusinskijs dagsaviser, Sevodnja, ble mandag lagt ned. Tidligere er fjernsynsstasjonen NTV overtatt av det statlige Gazprom. Gusinskij sier fra sitt eksil i Spania at det hele er en statlig dirigert kampanje som har til hensikt å kneble den frie, russiske pressen.

Tidsskriftet Itogi trykkes sammen med det amerikanske Newsweek. Ledelsen bruker bemanningskutt for å begrunne avskjedigelsen av den redaksjonelle ledelsen.

NTB