President Jacques Chirac foretok torsdag den offisielle åpningen av toglinjen TGV Middelhavet, en strekning som gir en superrask togforbindelse mellom hovedstaden Paris og landets nest største by Marseille. Distansen på 892 kilometer tilbakelegges på 3 timer, hvilket gir en gjennomsnittshastighet på 297 kilometer i timen.

48,46 km/t i Norge Reisende på Norges lengste sammenhengende togstrekning, Trondheim-Bodø (728 kilometer), må til sammenligning sette av 9 timer og 48 minutter til reisen, hvilket gir en snitthastighet på 48,46 kilometer.

Det statlige franske togselskapet SNCF startet prosjekteringen av den nye linjen i 1989 og selve arbeidene har pågått i fem år. Ferdig operativ fra søndag lyder regningen på 30 milliarder kroner.

Jubileum Og ennå er ikke hele linjen ny, det dreier seg om en forlengelse på 250 kilometer av en forbindelse som til nå har strukket seg et stykke sør for Lyon. I tillegg er det bygget tre flunkende nye jernbanestasjoner, som alene har kostet 1,3 milliarder kroner. En million trær er plantet for å skjule støy og sår i naturen, men mange innbyggere er blitt skadelidende.

TGV (Train a Grande Vitesse) er likevel Frankrikes stolthet, og hører til såkalte store arbeider (Grands Travaux), som franske ledere alltid har brukt mange penger på.

Høyhastighetstoget, konstruert av ingeniøren Christian Lacroix, feirer sitt 20 års jubileum i år. Allerede i 1981 kunne man kjøre i 260 kilometer i timen fra Paris til Lyon.

Siden har tusenvis av kilometer høyhastighetslinje kommet til. Og det stopper ikke med Middelhavsforbindelsen. Det gjenstår å bygge ut strekningen Paris-Strasbourg og fremdeles har ikke storbyen Toulouse i det sørvestre Frankrike TGV-forbindelse.

350 km/t I mai satte TGV-toget enda en rekord, da et testtog kjørte fra Calais ved Den engelske kanal til Marseille (1.067 kilometer) på 3 og en halv time. Dette gir perspektiver for raske forbindelser helt fra London og Amsterdam til Middelhavets kyst i løpet av noen år.

Utviklingen av teknologien gir ifølge den tekniske ekspertisen i SNCF håp om et enda raskere og bedre TGV-tog i framtiden. Toget, som har registrert en toppfart på over 500 kilometer i timen i test, skal om noen år frakte passasjerer i en fart på rundt 350 kilometer i timen.

Den nye hurtigforbindelsen mellom Paris og Marseille, og mellom Marseille og Lyon, er ventet å få store konsekvenser for økonomien i Sør-Frankrike. I tillegg vil TGV-toget føre til at flytrafikken mellom Frankrikes største byer vil bli kraftig redusert.

Prisen for 3 timers behagelig tur i nærmere 300 kilometer i timen er rundt 500 kroner. Til sammenligning koster bompengene på motorveien over 330 kroner. Pluss bensin og is til barna.