Tilhengere av Charles Darwins lære sier tiltaket er et utslag av religiøs fanatisme.

Delstatens sentrale skolestyre vedtok på et møte denne uken med seks mot fire stemmer å innføre læremateriale der teorien om at mennesket stammer fra apene trekkes i tvil. Skolestyrets leder foretrekker en bokstavelig tro på Bibelens skapelsesberetning.

– Dette er en stor dag for skoleverket vårt. Dette er noe av det beste vi kan gjøre, sa det sentrale skolestyrets leder Steve Abrams, som tidligere har uttalt at utviklingslæren er uforenlig med bibeltro kristendom.

Vitenskap?

Men tilhengerne av kreasjonismen, det vil si av teorien om at vår planet og alt annet i universet ble skapt av Gud, mener å ha vitenskapelige så vel som religiøse argumenter for sitt standpunkt. Disse argumentene blir nå pensum på skolene i Kansas.

Blant argumentene er at det ikke finnes noen vitenskapelig forklaring på hvordan genene er blitt til og satt sammen til arvestoffet DNA. Beskrivelser av fossile funn som støtter utviklingslæren trekkes også i tvil.

– Dette vil bli feiret som en stor seier for den religiøse høyrefløyen. Nå kan vi vente oss flere anstrengelser for å få kreasjonismen inn i skoleverket, sa Eugenie Scott, som leder USAs nasjonale senter for naturvitenskapelig undervisning, etter vedtaket i Kansas tirsdag.

Offensiv

Landets naturvitenskapelige museer går på offensiven for å slå tilbake det fagfolk kaller et angrep på sunn fornuft. American Museum of Natural History i New York presenterer for tiden bakgrunnen for utviklingslæren på en stor utstilling med det enkle navnet «Darwin».

Field-museet i Chicago behandler samme tema på utstillingen «En planet i utvikling». Seks større universitetsmuseer i den amerikanske Midtvesten og i sørstatene har gått samen om utstillingskonseptet «Utforsk utviklingen».

Professor og konservator Judy Diamond ved universitetsmuseet i Nebraska er en av initiativtakerne bak «Utforsk utviklingen». Hun mener museumsfolk har plikt til å gå foran i kampen for vitenskapen, når lærere ikke kan eller tør.