Heyerdahl seilte Ra-farkostene fra øst mot vest. Etter planen skal tyske Dominique Görlitz med et mannskap på sju, seile Abora III fra New York til Pontevedra i Spania.

Hun har en nordmann om bord, Tormod Granheim (32) fra Bærum, mannen som i mai i fjor mistet sin svenske kamerat under en ekstrem skitur til Mount Everest. Vennen styrtet utfor fjellet og døde under forsøk på å stå på ski fra toppen. Granheim var den første som gjennomførte dette vågestykket.

– Hensikten er å bevise Thor Heyerdahls teorier om at det går an å seile med sivbåt begge veier over Atlanteren, ikke bare fra den gamle verden til den nye, men også motsatt retning, opplyser direktør Maja Bauge ved Kon-Tiki Museet til NTB.

Görlitz har som forberedelse utført manøvreringsforsøk i Middelhavet med de to forgjengerne, Abora I og Abora II – ekspedisjoner som nærmest er for innaskjærseiling å regne sammenlignet med sommerens planlagte overfart.

Ra I og Ra II

Det er ikke tilfeldig at Görlitz har valgt å ta turen nettopp i år – for det er 60 år siden Thor Heyerdahl ble verdensberømt etter sin dristige flåteferd med Kon-Tiki i Stillehavet. Men det er altså Heyerdahls sivbåtferder over Atlanteren som er utfordringen denne gangen.

I 1969 la Heyerdahl ut fra Marokko i den første utgaven av sivbåten Ra, bygget etter egyptiske oldtidstegninger av båtbyggere i republikken Chad. Båten gikk i oppløsning utenfor kysten av Barbados i Karibia på grunn av en konstruksjonsfeil.

Ra II – bygget i 1970 av Aymara-indianere ved bredden av Titicaca-sjøen i Bolivia – ble en suksess. Sivbåten kom trygt fram til Barbados etter en 57 dagers overfart fra Safi i Marokko.

Dermed hadde Heyerdahl ikke nødvendigvis bevist at egyptere eller andre oldtidsfolk seilte sivbåter over Atlanteren, men at båtene tålte påkjenningen en slik overfart innebar.

Underveis

Også Abora III er bygd av Aymara-indianere – noen av dem er de samme som virkeliggjorde den vellykkede Ra II for mer enn 35 år siden.

Sivbåten er allerede underveis til New York. Der kaster den etter planen på den amerikanske nasjonaldagen 4. juli, etter sjøsetting og rigging i mai, og en måneds testing i stedlige farvann.

– Min oppgave om bord blir foto og filming og ansvaret for sponsorenes interesser, sier Tormod Granheim til NTB.

Rekordjakt

Abora III er 12,5 meter lang, 4,3 meter bred og stikker en meter dypt ved sjøsetting. I tørr tilstand veier den 6 tonn, men trutnet er vekten oppe i hele 25 tonn, ifølge Granheim. Den er en videreutvikling av forgjengeren, Abora II, men også det beste fra Ra II er med i konstruksjonen. Abora III er råseilrigget som Ra.

– Vår båt er raskere enn Ra II, som brukte 57 døgn over Atlanteren. Vi håper å slå den rekorden, selv om Heyerdahl ved å seile mot vest hadde «nedoverbakke», han hadde strøm og vind på sin side. Vi får «motbakke», sier Granheim, som har stor respekt for Heyerdahl og andre som har fulgt i hans kjølvann.

Han tok selv kontakt med ekspedisjonslederen i fjor høst, og fikk den glade bekreftelse på deltakelse for kort tid siden.

Samarbeid

Direktør Maja Bauge opplyser at Kon-Tiki Museet har bidratt med bilder og informasjon som kan komme til nytte under planlegging og gjennomføring.

Hun kan fortelle at museet også tidligere har samarbeidet med Dominique Görlitz. Det skjedde i forbindelse med åpningen av Biblioteket i Alexandria i oktober 2002. Da seilte Abora II inn i Alexandrias havn med Thor Heyerdahls samlede verker som en gave fra museet til den nye verdensbiblioteket.

– Ekspedisjonen finansieres med sponsormidler. Foreløpig har bare utenlandske sponsorer meldt seg. Vi ønsker norske interessenter mer enn velkommen. Dette et en god anledning for norske bedrifter til å vise seg fram, sier en entusiastisk Tormod Granheim til NTB.