Skipet «Bulk Jupiter» var eid av det Bergensbaserte shippingselskapet Gearbulk. Det var forsikret av Norwegian Hull Club, også det basert i Bergen, ifølge Tradewinds. Bare en av besetningen, skipets kokk, er funnet i live. To er funnet omkommet. Alle de 19 ombord var filippinere.

Tomme livbåter

To tomme livbåter og to flåter, også dem tomme, er hittil blitt funnet, opplyser direktør i Gearbulk, Ketil Andreassen. Skipet hadde totalt to livbåter og tre flåter.

— Den tredje flåten er stor nok til å holde hele besetningen, sier Andreassen, som sier de fortsatt har håp om å finne overlevende etter forliset.

Det er relativt rolige værforhold i området, opplyser direktøren.

Fraktet bauksitt

«Bulk Jupiter» var på vei fra Kuantan i Malaysia til Kina med bauksitt, som er et råstoff til aluminium. Skipet, som var 190 meter langt og var fullastet i alle fem cargohold med 46 400 tonn, sank 150 nautiske mil fra kysten av Vietnam.

Den japanske kystvakten skal ha fått sos-signal fra skipet, men klarte ikke å få kontakt med skipet. De satte umiddelbart i gang en leteaksjon. En tom livbåt ble funnet av et annet skip i nærheten.

Farlig fuktighet

To såkalte P&I-klubber, som tilbyr rederansvarsforsikring, har advart om at visse former for bauksitt kan være farlig dersom det blir utsatt for fuktighet. Det kan gjøre at råstoffet blir flytende og kan destabilisere skipet. Bauksitt er ikke regnet som en høyrisiko-cargo, og er kategorsiert med risikofaktoren C. A er det høyeste. Forsikringsselskapene mener likevel at bauksitt i enkelte sammenhenger kan oppføre seg mer som en A-kategori last.

«Bauksitt må ha en fuktighet på mellom 0 og 10% for å bli klassifisert som kategori C. 70-90% av lasten må også ha klumper med en størrelse på 2.5-500 mm and 10-30% støv,» skrev Colin Gillespie ved GT North P&I Club i en pressemelding i fjor. Bauksitt fra Indonesia og Brasil skal være spesielt utsatt, ifølge advarslene fra forsikringsselskapene.

Vil ikke spekulere

Direktør i Gearbulk, Ketil Andreassen, sier de ikke er fokusert på årsaken til ulykken på dette tidspunkt.

— Vi må fokusere på det vi gjør nå. Bauksitt er en last som normalt ikke har noen problemer. Jeg vil ikke spekulere noe omkring dette nå. Vi har ikke hatt erfaring med det som nevnes i pressen, sier Andreassen.

Leter fortsatt

Søket til sjøs ledes av vietnamesiske søkemannskaper. Gearbulk har opprettet et familiesenter i Manila og har vært i kontakt med alle de pårørende.

— Vi har et team som treffer familiene som ikke kan rekke inn til senteret, og som kan oppdatere dem om hva situasjonen er, sier Andreassen.

skip.jpg
Gearbulk.com