— Tre bomber er sluppet over Libya. Målet er oppnådd. Det er et godt gjennomført tokt og helt i tråd med oppdraget og FNs resolusjon 1973, opplyser presseoffiser Eystein Kvarving overfor adressa.no.

Det skal være stridsvogner som har blitt truffet. To av bombene var laserstyrte, den tredje GPS-styrt.

— Så langt jeg kan se har ikke sivile liv gått tapt. Jeg har selv sett video av den ene bombingen, og der var det ikke sivile i nærheten, sier presseoffiser Kvarving til adressa.no.

Fredag klokken 11.45 norsk tid tok to norske F-16-fly igjen av fra Souda-basen på Kreta.

Dagens tokt ble de norske jagerpilotenes tredje over Libya.

Dagens tokt

Oberstløytnant John Espen Lien, som er senior talsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOK), forklarer at hvert tokt har forhåndsdefinerte mål, i tillegg til at pilotene har ansvar for å se etter mål i bestemt områder.

— Stridsvogner i bevegelse kan absolutt true sivile og faller dermed innenfor mandatet om å beskytte sivile i Libya, sier han til NTB.

Oberstløytnanten sier han ikke ønsker å gå inn på en vurdering av ødeleggelsene etter toktet. Han kan heller ikke si noe om hvorvidt det ble skutt mot de norske flyene.

Som alltid når et tokt er avsluttet, ble pilotene debrifet da de kom tilbake til basen på Kreta klokken 18.20 norsk tid.

Inn i operasjonsrutine

Norge er etter alt å dømme kommet inn i en operasjonsrutine, og det er trolig at toktene kommer til å fortsette i dagene fremover.

Det første toktet i Libya varte i fem timer, mens det andre varte i tre timer. Det ble ikke brukt våpen i disse toktene.

Norge har seks F-16 jagerfly som er stasjonert på Kreta under operasjon «Odyssey Dawn». Norske jagerfly var for første gang i aksjon over Libya torsdag.

Begynner å finne formen

Lien sa tidligere fredag at det operative mønsteret er i ferd med å finne sin form og at det begynner å bli regularitet over de norske toktene.

Samordning og tildeling av flyoppdrag skjer ved den amerikanske Ramstein-basen i den tyske delstaten Rheinland-Pfalz. Her er også norske offiserer stasjonert.

— Vi får oppdrag over bestemte områder en del timer i forveien. Hva det så utvikler seg til underveis, er ikke alltid godt å si. Derfor er flyene utrustet til å møte ulike situasjoner, både i luften og på bakken, sier Lien.

Han legger til at den operative delen av oppdraget er i god rute, uavhengig av den pågående diskusjonen i NATO om den politiske styringen.