— Det var helt stille da flyet styrtet i femtiden på morgenen lokal tid. Likevel verken hørte eller så vi noen ting, sier Øyvind Haugseth til NTB.

Han reiser sammen med sju andre menn og fire kvinner i alderen 22-28 år. Dykkergruppa ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim tilbringer dagene i liveaboard-båten «King Fnesro V», sammen med et egyptisk mannskap på fem.

Området er et yndet reisemål for dykkere fra hele verden og nordmennene har hatt flaks:

Dagen før lå båten deres like ved ulykkesstedet i Naama Bay.

— Men da ulykken inntraff hadde vi dratt videre, konstaterer Haugseth.

Nordmenn i Sharm

Selskapet NaturEventyr har ytterligere fire gjester fra Bergen og Tromsdalen i Sharm el-Sheikh. Også Apollo og Star Tour har norske gjester i området.

Ifølge Star Tour er det i dag om lag tusen nordmenn i Egypt. Selskapet har ingen oversikt over hvor mange nordmenn som befinner seg i Sharm el-Sheikh.

Ved ulykker er det ikke uvanlig at erfarne fritidsdykkere blir bedt om å bistå i letearbeidet. Det er ikke tilfelle her, etter det NTB får opplyst ved et av de fem største dykkersentrene i Sharm el-Sheikh.

— Flyet styrtet i et område der havet er minst 4-500 meter dypt. Letearbeidet her er en jobb for profesjonelle og militære dykkere, ikke for fritidsdykkere, konstaterer John Brushwood, operations manager ved Red Sea Diving College. Blant dagens dykkere har han mange skandinaver, også nordmenn.

Byttet flyselskap

Flyselskapet Flash Airlines fløy tidligere norske turister til Egypt. Norske NaturEventyr sluttet å bruke ulykkesselskapet etter klager.

Både Pyramidene Reiser og NaturEventyr har brukt Flash Airlines for å frakte nordmenn til Sharm el-Sheikh. Lørdag morgen styrtet en Boing 737-300 fra Flash Airlines i Rødehavet. Alle 148 om bord skal ha omkommet.

NaturEventyr AS har sendt turister til Sharm el-Sheikh i ti år og er dermed blant de mest erfarne norske selskapene i det egyptiske dykkerparadiset.

— Vi brukte Flash på et lite antall avganger i fjor. De hadde ikke muligheten til å fly direkte, men måtte via Kairo for å etterfylle drivstoff, slik jeg antar at også ulykkesflyet skulle. Vi har også brukt Shourok Air. Men vi fikk en del reaksjoner fra passasjerer på disse to selskapene og bruker nå Lotus Air, sier Tore Ring i NaturEventyr AS til NTB.

Ifølge Aftenpostens nettutgave bruker også Pyramidene Reiser nå det egyptiske flyselskapet Lotus Air.

- Under enhver kritikk

Nordmannen Stein Møllerhaug fløy med Flash Airlines til Egypt sommeren 2002. Han opplevde at sikkerheten var under enhver kritikk og skrev klage til Luftfartstilsynet:

«Straks flydøren var lukket startet flyet å takse. Passasjerer sto fremdeles, og nesten samtlige bagasjehyller var åpne. Piloten brukte liberale mengder med motorkraft under taksingen og jeg har aldri noensinne opplevd raskere kjøring på en taksebane. Kabinbetjeningen fikk det meget travelt og greide etter hvert å få satt alle passasjerene.»

Sikkerhetsbeltet manglet på setet bak Møllerhaug. Flyverten kom da med en pappeske med reservebelter, men rakk ikke å sette sikkerhetsbeltet på passasjeren. Hun tilbød seg i stedet å holde passasjeren fast under takeoff.

«Han ble følgelig sittende i midtgangen utenfor rad 19 til flyet var oppe i marsjhøyde», heter det i brevet.

Pyramidene Reiser ville lørdag formiddag ikke kommentere saken overfor VG Nett.