— Det er alltid dumt å spekulere på hva som kan ha skjedd, men dette må ha skjedd hurtig i og med at de ikke har rukket å sende ut radioanrop eller mayday, sier tidligere pilot Kjetil Jikiun til NTB. Han jobbet i flyselskapet fra 1991 til 1993.

— Jeg følte det stakk inne i meg da jeg hørte om flyet som er forsvunnet. Da jeg jobbet i SAS, var det en ulykke i Milano, så jeg vet hvordan det er å jobbe i et selskap der det skjer en ulykke. Alle føler seg knust, og selv om man ikke blir direkte rammet, så er det forferdelig vondt, sier han.

Få ulykker

Det var et Boeing 777 fra Malaysia Airlines som forsvant sør for Vietnam natt til lørdag lokal tid. Flyet var på vei fra den malaysiske hovedstaden Kuala Lumpur til Kinas hovedstad Beijing. Det var 227 passasjerer fra minst 12 ulike land og et mannskap på 12 om bord på flyet.

Malaysia Airlines er et av Asias største flyselskap og har tidligere vært involvert i få ulykker.

Jikiun sier at også sikkerhetsstatistikken på flytypen er svært god.

— Den flytypen har hatt få ulykker, og det er et trygt fly å være passasjer i, sier han.

Ifølge nettstedet Flightglobal har flyselskapets sikkerhetsstatistikk vært relativt god de siste fire årene, og den siste ulykken hvor selskapet var involvert, var i 2010. Flyet som er forsvunnet, skal ikke ha vært med på noen tidligere store ulykker, annet enn en bakkekollisjon i 2012 der en del av vingen ble skadd.

Kan ta tid

Da en Airbus A330 fra Air France på vei fra Rio de Janeiro til Paris forsvant over Atlanterhavet i juni 2009, tok det fem dager før de første vrakdelene fra flyet ble funnet. Selve vraket tok det imidlertid nesten to år å lokalisere.

Jikiun sier at han ikke vil trekke paralleller til den ulykken fordi han ikke kjenner flytypen.

— Men pilotene brukte kanskje to-tre minutter på å få kontroll over flyet. Hvis du ikke har kontroll på flyet, bruker du ikke tid på å sende ut radioanrop eller mayday. Det er viktigere å forsøke å få kontroll, sier han.

Han tror at ferdskriveren, den såkalte svarte boksen, kan gi svar på hva som skjedde med flyet fra Malaysia Airlines.

— Den vil gi svar på ting som hvordan motoren har fungert og hva som har blitt sagt i cockpit. Den tåler mye, og i tillegg er ikke havområdet der veldig dypt, så det er overveiende sannsynlig å kunne finne ut av hva som har skjedd, sier Jikiun.