Det norske skipet tilhørende Norwegian Car Carriers kjørte søndag på fiskebåten Yujin Maru no. 7 utenfor Miyagi i Japan, melder Dagbladet. Fiskebåten på 19 tonn hadde ikke en sjanse da det fullastede skipet på 20.000 tonn kom med en hastighet på 15-16 knop.

Den japanske fiskebåten ble delt i to i kollisjonen. Åtte personer skal ha blitt reddet av et søsterskip samme dag, men kapteinen ble meldt savnet.

— Burde sett hverandre

— Vi er underrettet om at leteaksjonen etter den savnede kapteinen er innstilt. Vi i Norwegian Car Carriers ASA vil uttrykke vår dypeste medfølelse med familien og hans kolleger og mannskap, skriver rederiet i en pressemelding.

Rederiet sendte folk til Japan for å hjelpe kystvakten i etterforskningen og bistå det filippinske mannskapet om bord. Administrerende direktør Engebret Dahm sier til NTB at saken er trist.

— Sannsynligheten for at de to fartøyene skulle treffe hverandre var svært liten. De burde ha sett hverandre, sier Dahm, som ber om forståelse for at det ikke er mulig å kommentere detaljer i selve hendelsesforløpet.

Ukjent årsak

Etter kollisjonen ble det norske skipet beordret til land, men fikk reise videre onsdag ettermiddag etter at den japanske kystvakten hadde avsluttet etterforskningen av ulykken om bord. Kapteinen og andrestyrmannen måtte derimot bli igjen for å forklare seg videre for kystvakten.

Saken vil videre bli vurdert som en ulykke hvor forsikringsselskapene vil se på skyldforholdet. Dahm sier det ikke er kjent hvorfor ikke de to skipene oppdaget hverandre. Kollisjonen skjedde i rom sjø, 300 kilometer utenfor Japans kyst, og i et område hvor det ikke er bestemte seilingsleder. Han sier også at Oceanic under normale omstendigheter burde ha sett den japanske fiskebåten på radar.

Om bord i skipet som er lastet med 5.500 biler og andre maskiner, og som hadde kurs for Panamakanalen og USAs østkyst, merket ingen påkjørselen. Først to dager etter ulykken ble skader i baugen på skipet oppdaget mens det lå til kai. (©NTB