Skipet var stuvende fullt av mennesker som følge av at hurtigruteskipet «Nordkapp» grunnstøtte ved Deception Island på Antarktis tirsdag. Samtlige 294 passasjerer på «Nordkapp» ble evakuert over til søsterskipet «Nordnorge», som umiddelbart satte kursen mot Argentina. Halvveis på den 40 timer lange overfarten ble skipet overrasket av storm, med til sammen 613 mennesker om bord, mange uten egen lugar. Bølgene var opptil 10 meter høye flere steder.

– Skipet anløp havnet i Ushuaia klokken 1 norsk tid. Stemningen om bord har vært god og ingen personer er kommet til skade under overfarten. Passasjerene fra «Nordkapp» er nå fløyet til Buenos Aires i charterfly, og derfra vil de gjenoppta sine opprinnelige reiseplaner, sier direktør Trond Øverås i Explorer Cruise i Hurtigruten Group til NTB lørdag formiddag.

Repareres

«Nordkapp» har seilt fra Whalers bay til Maxwell bay på King Georges Island, der skipet ligger for anker. Skadene etter tirsdagens grunnstøting er undersøkt av dykkere, og etter det NTB fikk opplyst fredag er det flere mindre flenger i siden under skipet. Skadene skal midlertidig repareres før «Nordkapp» går videre til Argentina for permanent reparasjon.

Hurtigruten bekreftet fredag at «Nordkapp» ved et uhell slapp ut 500-750 liter dieselolje i sjøen etter grunnstøtingen. Det var ansatte ved den spanske forskningsstasjonen Gabriel de Castilla Station på Deception Island som torsdag varslet om oljesøl fra det norske skipet.

– Hurtigruten Group tar opplysningene fra den spanske forskningsstasjonen svært alvorlig. Rederiet arbeider fortløpende for å få en best mulig oversikt over situasjonen, heter det i en pressemelding fra rederiet.

Skadd tank

Hurtigruten opplyser at dieseloljen havnet i sjøen i forbindelse med at drivstoff ble flyttet fra en skadd til en uskadd tank før fartøyet kjørte fra Deception Island til Maxwell Bay, King Georges Island.

– Det er vanskelig å anslå nøyaktig mengde, men det kan dreie seg om anslagsvis 500 – 750 liter lett marine diesel, opplyser Hurtigruten.

Hurtigruten hevder det dreier seg om en lett olje som oppløses hurtig i vann under rådende værforhold i Antarktis.

– Utslippet vil ifølge SINTEFs beregninger bli fortynnet til under antatt grense for akutt giftighet for marine organismer etter en times drivtid, mener rederiet.

Ifølge rederiet har Norsk Polarinstitutt uttalt at utslippet er av så begrenset omfang at det «normalt ikke utgjør en trussel for miljøet».

– Skadet

Raul Perez ved den spanske forskningsstasjonen i Antarktis sa til spansk radio torsdag at de hadde funnet spor etter hydrokarboner ved kystlinjen på Deception Island.

– Det økologiske systemet er skadet. Dette kommer til å påvirke området, sa Perez til spansk radio.

Den spanske forskningsstasjonen ligger ikke langt fra stedet hvor «Nordkapp» grunnstøtte.