Antons tilstand ble tirsdag formiddag beskrevet som kritisk etter at han mistet mye blod i ulykken. For ham og en av de andre overlevende var situasjonen så alvorlig at de ikke kunne flyttes til et sykehus i Moskva, dit de seks andre overlevende skulle sendes.

Russiske myndigheter lette tirsdag etter årsaken til ulykken, som skjedde natt til tirsdag nær byen Petrozavodsk, rundt 400 kilometer nordøst for St. Petersburg. En flyvertinne var den eneste av besetningen på ni som ikke mistet livet, mens sju passasjerer overlevde.

Svenske omkom

Blant de omkomne er en svensk mann i 40-årene. To ukrainere er også blant dødsofrene, mens de øvrige var russiske statsborgere, opplyste det russiske sivilforsvaret ifølge nyhetsbyrået Interfax.

En kjent fotballdommer, 38 år gamle Vladimir Pettaj som bodde i nærheten av Petrozavodsk, var også blant de døde. Han var på vei hjem fra Moskva etter å ha dømt sin 100. kamp i den russiske toppserien da han mistet livet.

Blant de mulige årsakene til katastrofen var tett tåke, teknisk svikt eller en pilotfeil, het det videre. Talsmenn for sivilforsvaret pekte spesielt på at deler av landingsbelysningen langs rullebanen ikke fungerte.

Sterke lys som skal slås på i tåke, var ikke i funksjon, bekreftet en ikke navngitt tjenestemann overfor nyhetsbyrået Itar-Tass.

— Hvorfor de ikke var slått på, er noe havarikommisjonen må finne svar på, tilføyde han. Flyets ferdskriver og taleregistrator skal være funnet.

«Et under»

— Vrakrester av flyet ligger overalt. Men som ved et under ble ingen på bakken skadd i ulykken, fortalte et medlem av redningsmannskapet etter at flyet styrtet like ved et boligområde i Petrozavodsk.

Flyet av typen Tupolev-134 var på vei fra Domodedovo-flyplassen i Moskva til Petrozavodsk. Det forsvant fra radaren mens det var over den russiske provinsen Karelen nær grensen mot Finland rundt midnatt Moskva-tid.

Ulykkesflyet tilhørte selskapet RusAir. Selskapet ble grunnlagt i 1994, har 27 fly i sin flåte og flyr i hovedsak charterruter mellom det vestlige Russland og Øst-Europa.

sy69908e.jpg
REUTERS