Streiken rammer midt i den verste førjulsstria, og sju millioner newyorkere som til daglig bruker kollektivtransport, må finne andre måter å komme seg fram på.

Ved daggry tirsdag ble politifolk utplassert for å sjekke at ingen biler med færre enn fire personer fikk kjøre inn på Manhattan, selve hjertet av byen.

Biler og drosjer måtte vente opptil 40 minutter på å slippe inn. Flere pendlerbusser, forstadstog og ferjer var fortsatt i drift, og firmaer i Wall Street leide inn busser som gikk i skytteltrafikk mellom sentrum og enkelte boligområder.

New Yorks borgermester Michael Bloomberg beskylder de streikende for å være «egoistiske» og lover selv å spasere til jobben over Brooklyn Bridge til kontoret på nedre del av Manhattan.

Vil spasere

– La oss vise vår besluttsomhet ved å spasere, sykle eller kjøre flere i én bil for å komme til jobben. Vi vil vise at byen New York arbeider selv om bussene og T-banene våre ikke fungerer, sa Bloomberg på en pressekonferanse etter at streiken ble kunngjort sent mandag kveld.

Tjenestemenn spår at byen vil tape opptil 400 millioner dollar daglig – tilsvarende 2,7 milliarder kroner – siden streiken rammer mens folk er i ferd med å gjøre sine siste juleforberedelser og byen er full av turister.

I 1980 varte streiken i elleve dager og kostet rundt regnet én milliard dollar – tilsvarende 6,7 milliarder kroner med dagens kurs.

Lønn og pensjon

De 34.000 medlemmene av Transportarbeiderforbundet TWU krever både høyere lønn og bedre avtaler når det gjelder helse, pensjon og pensjonsalder.

Forhandlinger brøt sammen sent mandag kveld etter at TWU avviste et tilbud fra arbeidsgiversiden, Metropolitan Transportation Authority (MTA).

– De ansatte i pendlertrafikken er trøtte av å bli undervurdert og møte mangel på respekt, sa TWUs leder Roger Toussaint da han kunngjorde streiken.

Han uttrykte også skuffelse over at MTA ikke hadde mer å gi siden selskapet går med et gedigent overskudd:

– Med 1 milliard dollar i overskudd, burde kontrakten mellom MTA og Transportarbeiderforbundet vært en enkel sak. Dessverre er dette ikke tilfelle, sier Toussaint

– Mobbing

Lederen for MTA, Peter Kalikow, kaller streiken for «mobbetaktikk», og borgermester Bloomberg mener at den er både ulovlig og moralsk forkastelig.

– Vi kan ikke gi TWU tilfredsstillelsen av å skape den ødeleggelsen de er på desperat jakt etter, sier Bloomberg.

New York har forbud mot streik blant offentlig ansatte, og de streikende risikerer høye bøter. Advokater skal allerede være i gang med å få saken opp i retten slik at det kan vedtas bøter både mot fagorganisasjonen og de streikende.

– Jeg lover offentligheten at vi vil gjøre det som er nødvendig for å få stanset denne ulovlige handlingen så fort som mulig, sier MTA-sjefen Peter Kalikow.

KORK: Bare biler med fire personer om bord slapp tirsdag inn på Manhattan, den mest sentrale av de fem store bydelene i New York. En transportstreik rammer sju millioner newyorkere hver dag.
SCANPIX