Produsenter av trådløs teknologi utvikler ikke tjenestene sine på en optimal måte, fastslår forskningsgruppen Context i en ny rapport. De største problemene er mangel på forståelse av kulturelle forskjeller, liten brukervennlighet og manglende vektlegging av trådløse tjenesters sosiale funksjon.

Studien ble gjort i seks forskjellige land ved å analysere brukeradferd, intervjuer med brukere og hvordan teknologien annonseres. Selskaper som setter seg bedre inn i brukernes situasjon har mye å tjene på det, hevder Context.

— Alle snakker om trådløs teknologi, men få undersøker hva brukerne vil ha og går dermed glipp av store forretningsmuligheter, sier leder for forskningsgruppen, Robbie Blinkoff, til 32BitsOnline.com.

Det nye ved studien er at den er gjort av antropologer og etnografer ved Context-Based Research Group. Senteret driver kommersiell forskning, blant annet rettet mot markedsføring, e-business og design.

Les mer på http://www.contextresearch.com(Origo)