Det er ennå ikke klart når «Kursk» blir hevet, men russerne har tidligere antydet at operasjonen skal starte i juli og avsluttes i september. Det nederlandske selskapet har spesialisert seg på tunge løft og også er inne i norsk oljeindustri. men det har aldri tidligere forsøkt å heise opp et like tungt objekt som den 20.000 tonn tunge ubåten. Den russiske TV-kanalen ORT melder at firmaet har utviklet svært nære bånd til høytstående russiske tjenestemenn.

Et internasjonalt konsortium, der norsk-amerikanske Halliburton var en sentral aktør, har i vel seks måneder forhandlet med russerne om kontrakten, men opplever bare at hele prosjektet glipper ut av hendene.

— Vi kan ikke peke på en enkeltfaktor som gjør at russerne velger en annen løsning, sier informasjonssjef Birger Haraldseid i Halliburton til NTB. Han har svært få opplysninger om hva som er skjedd, og ønsker ikke å gå i detaljer.

Stor kontrakt Det internasjonale konsortiet og Halliburton har hele tiden forholdt seg til det statlige russiske selskapet Rubin, som har hatt ansvaret for design og bygging av «Kursk». Verken Nordflåten eller den russiske regjering var inne i forhandlingene, sier Haraldseid.

Kontraktsummen for heving av «Kursk» er på 60 millioner dollar (om lag 550 millioner kroner). Konsortiet, som foruten Halliburton også består av de nederlandske selskapene Smit Internationale NV og Heerema, har lagt stor vekt på alle sikkerhetsmessige aspekter ved hevingen.

TV-kanalen ORT opplyser at Halliburton ikke fikk kontrakten fordi russiske myndigheter nektet å betale et depositum før hevingen.

Billigere Ifølge Moskva-avisen Kommersant har det internasjonale konsortiet forlangt 70 millioner dollar for jobben, mens Mammoet skal gjøre arbeidet 20 millioner billigere. Men Halliburton vil ikke være med på at prisen har vært årsak til at konsortiet ikke får kontrakten.

Smit framholder, ifølge Reuters, at russerne har valgt å gi kontrakten til et annet selskap etter at konsortiet understreket at en heving under betryggende forhold ikke kunne skje før juni neste år.

Putins forsikring «Kursk» sank 12. august i fjor etter en kraftig eksplosjon, og hele besetningen på 118 personer omkom. Vraket ligger på vel 100 meters dyp, 137 kilometer nordøst for Nordflåtens hovedbase i Severomorsk på Kola.

En del av besetningen overlevde eksplosjonen, men før redningsaksjonen kom i gang var alle omkommet. Tolv av de omkomne ble i fjor høst hentet ut av vraket.

President Vladimir Putin har gitt klare forsikringer til de etterlatte om at alle de 106 besetningsmedlemmene som fortsatt befinner seg inne i vraket, skal bringes ut.

Og visestatsminister Ilja Klebanov, som har ledet den statlige granskingskommisjonen, understreker at hele prosjektet med «Kursk» skal være fullført i slutten av september.

NTB