Produsenter av jetmotorer har gått sammen med myndigheter i flere land for å lage nye retningslinjer for fly i områder med vulkanaske.

Samarbeidet er satt i gang samtidig som asken fra vulkanutbruddet på Island lammer flytrafikken i en rekke europeiske land.

V i vet ikke hva som er et akseptabelt nivå. Det finnes ikke noe «trygt» og «utrygt»

Bill Voss fra Flight Safety Foundation

Mangelen på retningslinjer og grenseverdier for bruk av jetmotorer i områder med aske har gjort det vanskelig å vurdere hvor farlig den islandske vulkanskyen egentlig er. Et sentralt spørsmål er hvor mye partikler det må være i lufta før fly risikerer å få motorstopp.

— Vi vet ikke hva som er et akseptabelt nivå. Det finnes ikke noe «trygt» og «utrygt», sier Bill Voss fra Flight Safety Foundation, en internasjonal organisasjon for flysikkerhet med base i USA.

Amerikanske erfaringer

Den amerikanske industrigiganten General Electric og flere andre produsenter av flymotorer deltar i arbeidet med de nye retningslinjene. Det gjør også myndighetene i USA og europeiske land.

De amerikanske luftfartsmyndighetene, Federal Aviation Administration (FAA), opplyser at de bidrar med erfaringer fra tidligere vulkanutbrudd i USA. Opplysninger om hvordan utbrudd i amerikanske vulkaner er blitt taklet, deles nå med representanter for EU.

Vulkanaske kan skade fly på flere måter, men det største problemet er effekten partiklene har på motorene. Hvis jetmotorer suger inn ørsmå glassbiter som finnes i asken, kan de smelte og ødelegge turbinbladene. I tillegg kan partiklene tette igjen kanaler og føre til overoppheting.

Tar luftprøver

Så langt er det ingen som vet når de nye grenseverdiene for flytrafikk i askerammede områder vil være klare. Diskusjonene pågår, men det er ikke satt noen tidsfrist for arbeidet, opplyser Deb Case, talsperson for General Electric.

I forrige uke oppfordret industrigiganten flyselskaper til å undersøke motorene på fly som kan ha beveget seg gjennom vulkanaske. I tillegg kom General Electric med instruksjoner for rensing av jetmotorer hvor det er funnet aske.

General Electric er dessuten i ferd med å samle inn luftprøver flere steder i Europa, ifølge Case.

Flere europeiske flyselskaper har gjennomført testflyginger de siste dagene, uten å få problemer med vulkanasken. En rekke av selskapene mener europeiske myndigheter har lagt for strenge begrensninger på luftfarten, og mandag lovet EU å lempe på flyforbudet.

Samtidig kommer det meldinger både fra forsvarsalliansen NATO og det finske forsvaret om jagerfly som har fått skader på grunn av askepartiklene.