Planeten er to og en halv gang større enn Jupiter og milliarder av år eldre enn Jorden.

Planeten, som er blitt oppdaget ved hjelp av den amerikanske romfartsadministrasjonen NASAs Hubble-teleskop, ligger midt i en klynge av utbrente stjerner kalt M4, som er lokalisert 5600 lysår unna jorden.

Astronomene anslår at den ble dannet for 13 milliarder år siden, lenge før vår eget solsystem så dagens lys.

Planetens eksistens har vært debattert siden dens stjerne først ble oppdaget i 1988, i et område i Melkevei-galaksen som man den gang mente var for gammelt til å inneholde planeter.

— Våre Hubble-målinger gir forlokkende bevis på at planetariske formeringsprosesser er ganske robuste og effektive i å bruke mindre mengder av tyngre elementer. Dette innebærer at dannelsen av planeter startet tidlig i universet, sier Steinn Sigursson ved Universitetet i Pennsylvania.

Forskerne tror at planeten i likhet med Jupiter er lagd av gass, og at det ikke kan være liv på planeten fordi den mangler tilstrekkelige mengder karbon og oksygen.

NTB

PLANETEN: Slik tenker en astronomisk kunstner at stjernehimmelen fortoner seg bak den urgamle gassplaneten som NASA-forskere nylig har oppdaget.
FOTO: SCANPIX