MD-82-flyet kom fra Bucuresti i Romania torsdag og hadde på forhånd bestilt drivstoff og andre tjenester på Sola av SAS Ground Services, sier stasjonssjef Geir Sømme i SAS Ground Services til Stavanger Aftenblad.

Før landing fikk imidlertid flyet som hadde amerikansk registreringsnummer, beskjed om å sløyfe anløpet i Stavanger, og kursen ble i stedet satt for en annen flyplass. Sømme fikk ingen begrunnelse for omdirigeringen.

Det er uklart hvor flyet i stedet landet, men det mest sannsynlige er Prestwick i Skottland. Derfra har det trolig fløyet videre til USA via Keflavik på Island. Der er ikke kjent om det var passasjerer om bord på flyet.

Bestillingen av drivstoff og tjenester kom fra det canadiske selskapet Colt International, som gjør blomstrende forretninger på slike bestillinger verden over.

Flyet som avlyste landingen, tilhører selskapet Alameda Corporation i California. De er også eiere av et lignende fangefly som landet på Sola i juni. Det flyet tilhørte tidligere det amerikanske fengselsvesenet.

Folk på Sola tror årsaken til omdirigeringen er den store oppmerksomheten som de mystiske mellomlandingene på Stavanger Lufthavn har vakt.

I en rekke land i Europa er det rettet hard kritikk mot USA på grunn av mistankene om at CIA flyr fanger som mistenkes for terrorvirksomhet, fra sted til sted uten at er siktet for noe, og der de risikerer å bli torturert. Det er meldt om anløp av mystiske amerikanske fly på en rekke flyplasser, også Sola.

Men bortsett fra et mindre fly som måtte foreta en nødlanding for to uker siden, har det ikke vært slike mistenkelige amerikanske fly på Sola siden skandalen brøt ut i sommer.

Alameda Corporation har i de siste årene tatt i bruk 90 fly som var satt på lager på amerikanske flykirkegårder. Mange av flyene er senere sett i Romania, Afghanistan og Kirgisistan. De tre eierne bak Alameda mistenkes for å ha nære bånd til CIA.